За първи път в горните слоеве на Земята се наблюдава космически ураган (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 04 март 2021 в 00:01 6900 0

Кредит Qing-He Zhang, Shandong University

Международен екип изследователи за първи път видя „космически ураган“ (на английски: Space Hurricane), наблюдаван в по-високите части на земната атмосфера.

Ураганът се случи на няколкостотин километра над Северния полюс през август 2014 г. При обикновените урагани вали дъжд в огромни количества, а в случая на космическия ураган вали плазма от електрони.

Космическият ураган се открива повече от шест години по-късно, защото едва сега изследователите (включително от университетите в Рединг в Обединеното кралство и Шандонг в Китай) откриват индикации за урагана в данните от спътници от онова време.

Въз основа на наблюденията на четирите спътника DMSP (Defense Meteorological Satellite Program - Отбранителна метеорологична сателитна програма) може да се направи триизмерно изображение на космическия ураган с диаметър около 1000 км и въртящ се обратно на часовниковата стрелка.

Ураганът продължава около осем часа и се случва в земната йоносфера.

Ураганът е с множество спирални рамена.

Смята се, че космическите урагани възникват от преноса на големи количества енергия от слънчевия вятър и заредени частици в по-високите области на земната атмосфера. През август 2014 г. не е забелязана голяма слънчева активност, така че се смята, че космическите урагани могат да се наблюдават по-често.

Схематично представяне и модел на космическия ураган над Северния полюс. Кредит: Nature Communications (2021). DOI: 10.1038 / s41467-021-21459-y

По-долу има видео, симулиращо магнитосферата на Земята по времето на космическият ураган. В симулацията се разглежда Северния полюс. Слънчевата радиация идва отдясно във видеото, отдолу Слънцето изгрява, отгоре отново залязва.

Числен модел на симулация на магнитосферата (големият балон около Земята, предизвикан от магнитното поле на Земята, който предпазва Земята от слънчевия вятър), показващ активността на урагана по време на периода, в който би трябвало слънчевият вятър да е много тих. Изображението гледа надолу към Северния полюс на Земята, като Слънцето е вдясно, изгревът е отдолу и залезът е отгоре. Цветовете показват токовете, насочени към полето, които носят импулса от слънчевия вятър надолу в йоносферата и показват спиралните рамена, които напомнят атмосферен ураган. Векторите са плазменият поток в магнитосферата. Кредит: State Key Laboratory of Space Weather, Center for Space Science and Applied Research, Chinese Academy of Sciences, Beijing, China