25 юли 2017
  •  Говорят медиците

За първи път замразен ембрион е върнат към живот

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 юли 2017 в 10:0020120
Ембрион на рибка-зебра. Снимка: University of Guelph

Учени съобщават, че за първи път са успели да реанимират дълбоко замразени ембриони на рибата зебра (Danio rerio). Методът може да се използва, за да се запазят ембриони и на други гръбначни видове, които са застрашени от изчезване, пише ScienceDaily.

Изследването е публикувано в American Chemical Society: Nano.

Постижението е на учени от Университета на Минесота, които са използвали комбинация от лазери, златни частици и антифриз.

Преди замразяването на 223-те ембриона изследователите вкарват в тях малки златни наночастици покрити с антифриз, които заменят водните молекули в клетките. Когато настъпи време ембрионът да се "размрази", учените насочиха към ембрионите лазер. Лазерният лъч нагря златните частици и затопли ембрионите отвътре. Само за една хилядна от секундата температура на ембриона нарасна от -196° С до 20° С.

Gold Nanorod Induced Warming of Embryos from the Cryogenic State Enhances Viability.  American Chemical Society: Nano

Оказа се, че повече от две трети от ембрионите са починали в рамките на час след размразяване. До следващия ден 90% от ембрионите са били мъртви. Въпреки това, учените смятат, че има напредък в подобряването на методите на криогенно замразяване, тъй като при предишните проучвания всички ембриони са загинали веднага след размразяването.

Учените възнамеряват да подобрят метода, защото замразяването може да помогне да се запази морското биоразнообразие, както и генетично модифицираните риби, които специалистите използват за изучаване на човешките заболявания. Но първо изследователите трябва да гарантират, че 100% от ембрионите ще оцелеят с новия метод.

Рибата зебра (Danio rerio). Снимка: Pinterest