За пръв път откриха запазен цвят на пера във фосил на 48 милиона години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 26 юни 2019 в 09:58 6756 0

Кредит Sven Traenkner/Senckenberg Research Institute and Nature Museum in Frankfurt

Фосилът от Eocoracias brachyptera, в който са открити меланозоми, предполагащи, че древната птица е била синя.

Птица, живяла по дърветата преди около 48 милиона години, вероятно е имала синьо оперение, според изследване, публикувано в Journal of The Royal Society. Учените изследват фосил от Eocoracias brachyptera и за пръв път успяват да идентифицират запазени остатъци от цвят.

Учените изследват 72 проби от пера на съвременни птици във всякакви цветове и 12 проби от органичен материал внимателно събран от фосилизирани пера на E. brachyptera. След това екипът анализира формата и размера на клетъчни структури, съдържащи пигмент, наречени меланозоми, открити в перата. Формата на меланозомите е свързана с нюансите на перата и козината, което помага да се създаде изображение на древните животни. Смята се, че удължените меланозоми съдържат черен пигмент, а по-заоблените - червеникаво-кафяв.

Синьото е един от най-трудните за постигане цветове. Сини, зелени и преливащи цветове на перата, като на колибрито, се наричат структурни цветове, защото изискват наличието на специална структура във влакната на перата. Тя се състои от порьозен слой от кератин, лежащ над слоя меланозоми, съдържащи черен пигмент.

При синьо оперените птици, "горният слой е така структуриран, че да пречупва светлината в сините дължини на вълната", обяснява Фрейн Бабарович (Frane Babarović), еволюционен биолог в Университета Шефилд в Англия. "Меланозомите под него поглъщат останалите дължини на вълната".

Кератинът обикновено не се запазва добре във фосилите, за разлика от меланозомите. Така че Бабарович и колегите му изследват дали могат да отличат формите на меланозомите в сините пера от тези, оцветени в други цветове.

Меланозомите на съвременните сини птици, както и на E. brachyptera, наистина имат уникална форма, потвърждават учените в своята публикация. Те са дълги (около 1400 нанометра) и относително широки (около 300 нанометра), по-големи и едри от меланозомите, открити в черни пера и доста по-различни от онези, носещи червеникаво-кафяви или преливащи цветове.

Формата и вида на меланозомите, отговорни за различните цветове на перата. Кредит: F. BABAROVIĆ ET AL/JRSI 2019

Екипът открива обаче, че формата на микроструктурите наподобява тази на меланозомите, свързани със сивия свят. Това може да означава, че сивото и синьото са еволюционно свързани. Тази прилика прави трудно да се определи дали древните птици са били наистина сини или сиви, както повечето съвременни видове. Но след като синьото е еволюирало в определена група семейства, цветът е продължил да се проявява. Много от съвременните роднини на E. brachyptera като земеродното рибарче и големия австралийски врабец също имат сини пера, което подсказва, че вероятно и древната птица е била синя.

Древната птица Eocoracias brachyptera, роднина на земеродното рибарче и големия австралийски врабец, според художествена илюстрация. Кредит: MARTA ZAHER

"Този въпрос все още не е много добре проучен", обяснява Клара Норден (Klara Norden) , еволюционен биолог в Университета Принстън, който не е част от изследването. "Досега никой не беше изследвал непреливащите структурни цветове в голям мащаб, защото никога преди не сме имали подобни данни. Вълнуващо е да видим това изследване, което показва формата на меланозомите."

Матю Шоукий (Matthew Shawkey), еволюционен биолог от Университета в Гент, отбелязва, че трудността да се разграничи синьо от сиво без да се знае родословното дърво на фосила, поставя ограничения за това колко приложими биха били резултатите за определянето на цвета на други древни птици.

И все пак Шоукой добавя "това е много качествено и неочаквано изследване". След като меланозомите, отговорни за синия цвят съдържат и черен пигмент, "аз не предполагах, че ще имат различна форма и вид", от тези, съдържащи само черен цвят. "Това беше изненада за мен".

Източник: Science news - Signs of the color blue have been found in a fossil for the first time