За пръв път са трансплантирани сърдечни клетки, отгледани в лаборатория

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 29 януари 2020 в 09:36 4321 0

Кредит Wikipedia

Сърдечномускулна тъкан

Учени от Университета на Осака обявиха, че успешно са извършили уникална по рода си сърдечна трансплантация.

Вместо да заменят сърцето на пациента с изцяло нов орган, учените поставят резорбиращи се листа, съдържащи сърдечномускулни клетки в увредените зони от сърцето на пациента. Ако тази процедура даде желания резултат, би могла да елиминира нуждата за пълни сърдечни трансплантации.

За да създадат сърдечни мускулни клетки, екипът започва с индуцирани плурипотентни стволови клетки (iPS). Това са стволови клетки, които учените създават от клетки на възрастния човек, често от кожата или кръвта и препрограмирайки ги обратно до плурипотентното им състояние, подобно на онова в ембрионалния период.

Тогава изследователите могат да насочат iSP клетките към развитие във всякакъв тип клетки. В случая на японското изследване, учените създават мускулни клетки преди да ги поставят върху специални малки листове.

Пациентът, на когото е направена трансплантацията, страда от исхемична кардиомиопатия, състояние, при което сърцето изпомпва трудно кръв, защото неговите мускули не са достатъчно добре кръвоснабдени.

При сериозните случаи това състояние изисква трансплантация на сърце, но екипът от Университета на Осака се надява, че имплантираните мускулни клетки ще секретират протеин, който ще помогне кръвоносните съдове да се регенерират и така да се подобри сърдечната дейност на пациента.

Учените планират да наблюдават пациента през следващата година и се надяват да извършат същата процедура на други девет души, страдащи от същото състояние в следващите три години.

Ако всичко се случи според очакваното, тази процедура може да се превърне в алтернатива на сърдечните трансплантации. Не само извличането на iPS клетки е много по-лесно от намирането на подходящ донор, но имунната система на реципиента е по-вероятно да приеме тези собствени клетки, отколкото нов орган.

"Надявам се, че (трансплантацията) ще стане медицинска технология, която да спаси възможно най-много животи, тъй като съм видял толкова много, които не съм могъл да спася", споделя изследователят Йошики Сава (Yoshiki Sawa) на пресконференция, цитиран от The Japan Times.

Източник: Futurism - RESEARCHERS TRANSPLANT LAB-GROWN HEART MUSCLE CELLS INTO PATIENT