13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Зъбен камък доказва, че монголците са пиели мляко още преди 3 000 години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 февруари 2019 в 00:0314540
Снимка: pixabay

Древните хора, живели на територията на днешна Монголия са пиели мляко от крави, якове и овце, въпреки че като възрастни индивиди не са усвоявали лактозата. Това откритие идва от възможно най-скромния източник - древна зъбна плака.

Съвременните монголци са сериозни потребители на млечни продукти и използват мляко от седем различни вида животни, включително крави, якове и камили. Но е трудно да се съберат исторически доказателства за това със стандартните археологически техники - номадският им живот означава липса на куненски помещения и бунища, където да са запазени древни съдове с остатъци от млечни киселини.

Затова молекулярният антрополог Кристина Уоринър (Christina Warinner) и колегите й от Института Макс Планк за Наука за Човешката История в Йена, Германия, изследват скелети, открити в 22 погребални могили, принадлежащи на племена, живели в източните монголски степи около 1300 години пр. Хр.

Учените анализират млечни протеини от зъбния камък, извлечен от зъбите (на снимката) на човешки скелети, погребани в могили от 1300 години пр. Хр. Резултатите предполагат, че монголците пият мляко от някои животни като крави, овце и коси от повече от 3 000 години. Кредит: C. Warinner

Втвърдената зъбна плака, или зъбен камък на скелетите, съдържа следи от млечни белтъци, съобщава Уоринър на 16.02. на годишната среща на Американската асоциация за напредък в науката (AAAS).

Тези белтъци показват, че хората са пили мляко от крави, якове, кози и овце, но не от камили и елени, както съвременните монголци днес. ДНК на древните монголци разкрива също, че те не са можели да усвояват лактозата като възрастни.

Вместо това, древните племена, както и съвременните монголци, вероятно са разчитали на чревни бактерии, известни като микробиом, които да преработват млечната захар, допълва Уоринър.