08 април 2020

Заекването е свързано с намален приток на кръв в центъра на речта в мозъка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 януари 2017 в 13:4052270
Областта на Брока е разположена в предния дял на мозъка. Тя играе ключова роля при речта. Сините области представляват области с намален приток на кръв при деца и възрастни с заекване, в сравнение със здравите участници. Червените области представляват области със сравнително висок кръвен приток. Снимка: Children's Hospital Los Angeles

Ново проучване показва, че за хора, които заекват, локалният мозъчен приток на кръв е намален в областта на Брока - район във фронталния лоб на мозъка, свързан със словото.

По-тежкото заекване е свързано с още по-голямо намаление на притока на кръв към тази област, съобщи Science Daily.

Проучването, публикувано в Human Brain Mapping, е на изследователи в Детската болница в Лос Анджелис, водени от Брадли Питърсън (Bradley Peterson).

Те са представили т. нар. "критична маса от доказателства" за общата основна перманентна уязвимост за заекване при деца и възрастни - това е намаленият в областта на Брока локален мозъчен кръвоток.

Освен това, по-голяма аномалия на мозъчен кръвоток задната речева верига, свързана с обработката на думите, които чуваме, корелира с по-тежко заекване. Тези резултати предполагат, че една обща патофизиология в целия нервен "езиков контур", който свързва челния и задния темпорален лоб, вероятно допринася за тежестта на заекването.

Екипът на публикуваното проучване наблюдава области на мозъка при възрастни и деца, които заекват, с помощта на протон-магнитен резонанст. Тези констатации показват, че има връзка между заекването и промени в мозъчните вериги, които контролират възпроизвеждането на речта, както и такива, които подкрепят вниманието и емоциите.

Според Питърсън новото изследване осигурява на учените напълно различен поглед към мозъка. Изследователите са успели да се съсредоточат в зоната на Брока, както и свързаните с мозъка вериги, специално свързани с речта, използвайки локалния мозъчен приток на кръв като мярка на мозъчната дейност, тъй като притока на кръв обикновено се свързва с невронна активност.