16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Загадъчна светеща бавноходка може да е погълнала част от собствената си уста (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 юли 2019 в 07:4320450
Снимка: Twitter - Rafael Martín-Ledo

Биологът Рафаел Мартин-Ледо (Rafael Martín-Ledo) наскоро публикува в профила си в Twitter забележително видео на бавноходка, носеща в тялото си мистериозни светещи кристали.

Бавноходките, наричани още водни мечки, са микроскопични безгръбначни животни от тип Tardigrada, живеещи в почти всякакви среди - от Хималаите на височина 6 000 м, до морските дълбини, от полярните ширини до екватора. Напоследък добиха особена популярност заради забележителната си издръжливост при всякакви условия - минусови и много високи температури, дори високи нива на радиация, което ги определя като полиекстремофили.

Екземплярът във видеото на Рафаел Мартин-Ледо е от реката Саха в Северна Испания и е заснета с техника, наречена фазовоконтрастна микроскопия, която осветява структурите, разсейващи повече светлина. Така са подчертани някои особени структури на бавноходката, като израстъците й, служещи за захващане на храна, разположени отстрани на устата. Изображението показва и изненадващо съдържание в стомаха на животното - бляскави парченца от особени кристали.

Отляво са посочени кристалите, открити в стомаха на бавноходката, а отдясно - израстъците й за захващане на храната. Кредит: Rafael Martín-Ledo

Не е ясно какъв е произхода на кристалите, нито как са се озовали там. Но според Мартин-Ледо, който е гимназиален учител по биология в Сантандер, Испания и съавтор на редица изследвания за морската микрофауна, е възможно кристалите да са части от устата на самата бавноходка.

"Израстъците на бавноходките са съставени от арагонит", разпространен минерал, съставен от въглерод и калций, пояснява Мартин-Ледо. "Така че когато видях подобни на кристали образувания в стомаха й, предположих, че може да са парченца арагонит, които е погълнала."

Това е само предположение, но имайки предвид, че бавноходките сменят израстъците си от време на време, е възможно парченца да попадат в стомаха.

Източник: Live science - Mysterious, Glowing Tardigrade May Have Swallowed Part of Its Own Mouth