Загадката на Големия атрактор. Открит е още един галактически куп зад диска на Млечния път

Ваня Милева Последна промяна на 11 ноември 2022 в 00:01 4058 0

Панорамна гледка към цялото близко инфрачервено небе. Местоположението на Великия атрактор е показано след дългата синя стрелка долу вдясно. Кредит: IPAC /Caltech, от Thomas Jarrett - „Large Scale Structure in the Local Universe: The 2MASS Galaxy Catalog“ , Jarrett, TH 2004, NASA, 21, 396

Нещо огромно се крие в сенките на Вселената. Нарича се Големият атрактор, той кара Млечния път и всички околни галактики да се устремяват към него.

Големият атрактор е труден за наблюдение, защото се намира в посока зад галактическата изпъкналост.

Екип астрономи е извършил ново инфрачервено изследване на района зад изпъкналата част на галактиката, което помага да се създаде по-пълен портрет на околността на Големия атрактор.

Всички галактики във Вселената са в движение. В най-големите мащаби това движение е доминирано от това, което астрономите наричат поток на Хъбъл, който е просто общото разширение на Вселената. Това кара повечето галактики да се отдалечават една от друга. Но в мащаби, по-малки от изцяло космологичните, може да се наблюдава и друго движение. Например Млечният път и галактиката Андромеда са на път да се сблъскат и ще се слеят след около 5 милиарда години.

Освен това сливане нашите две галактики, заедно с всички останали галактики от нашата локална група, се устремяват към клъстера Дева, който е най-близкият до нас галактически куп.

Но това нещата не спират дотук. Местната група, клъстерът Дева и всички останали групи и клъстери в близката област на пространството се движат заедно в една посока. Астрономите наричат централната точка на това движение Големият атрактор, защото изглежда, че тя е най-големият източник на гравитация в нашата местна космологична среда.

Големият атрактор е „аномалия“, нещо, което има маса 1000 пъти по-голяма от тази на нашия Млечен път.

Свръхклъстерът Ланиакея съдържа хиляди галактики, включително нашата собствена галактика Млечен път, Местната група галактики и близкия куп Дева. Изображението е компютърен модел; белите точки представляват отделни галактики, а белите линии - посоката на движение към центъра на свръхклъстера. Синята точка е позицията на нашата галактика. Оранжевата линия е границата на Ланиакея; отвъд нея галактическите потоци са насочени към други струпвания на маси. Свръхклъстерът Ланиакея е с маса от около 100 000 маси на нашата галактика и размер от около 500 милиона светлинни години. Кредит: R. Brent Tully (U. Hawaii) et al., SDvision, DP, CEA/Saclay. https://apod.nasa.gov/apod/ap140910.html

По случайност, поради липса на късмет, Големият атрактор се намира в посоката на нашето небе зад галактическата изпъкналост. Тази област от небето се нарича зона на избягване, защото за оптичните телескопи е много трудно да пробият гъстите облаци от прах и газ в този регион, за да разработят ясна карта на това, което се намира зад него.

Единствената ни надежда е да използваме други дължини на вълните на светлината, които могат да проникнат по-лесно през газа и праха. Една от тези дължини на вълната е инфрачервената. Но инфрачервените проучвания в този режим са много трудна задача и затова картите ни в този регион на Вселената са непълни.

Област от небето в инфрачервения спектър, където се намира VVVGCl-B J181435-381432. Червеният пунктиран кръг ограничава централната изследвана зона с радиус от шест дъгови минути. В червените квадратчета са идентифицирани пет галактики кандидатки, а вдясно - общо 58 кандидатки. Дължината на всяка страна на кутията е 20 дъгови секунди. Кредит: arXiv (2022). DOI: 10.48550/arxiv.2210.16332

Екипът астрономи извършва опит за ново изследване на региона с телескопа Gemini South, като се насочват специално към половин дузина галактики в зоната на избягване. Те установяват, че галактиките в тяхното изследване вероятно са свързани една с друга. Това е първото доказателство, с което разполагаме, че тези галактики може да са част от много по-голям куп галактики.

Този куп галактики не е самият Голям атрактор, но със сигурност е свързан с него. Надяваме се, че по-нататъшните наблюдения ще очертаят по-обстойна картина на този нов куп галактики и неговото обкръжение, както и ще определят връзката му с Големия атрактор.

Справка: Unveiling a new structure behind the Milky Way