15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Зародишите на живия фосил - рибата Латимерия имат бели дробове

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 септември 2015 в 11:5847460
Latimeria chalumnae Снимка: marinebio.org

Съвременната риба „ръкоперка“ , латимерия (Latimeria chalumnae), както и нейните предци, изчезнали преди около 70 млн години, имат дробове в допълнение към хрилете. Това е установил международен екип от биолози, водени от Паоло Брито (Paolo Brito) от Университета на Рио де Жанейро (Бразилия).

Изводите на учените са публикувани в списание Nature Communications.

Латимерията е "жива вкаменелост", открита през 1938 г. в Южна Африка. Тя е единственият доживял до наши дни представител на рибите „ръкоперки“ (Coelacanthiformes). Но досега, поради своята рядкост и местообитание в дълбоките океански води, тези риби са сравнително зле проучени.

Изследователите установили, че тази риба, както и нейните измрели родственици, имат не само хриле, но и бели дробове.

При възрастните риби този орган е рудиментарен, но може да се наблюдава в зародишите на латимерията (тези риби са живораждащи). Оказва се, че у зародишите белите дробове се развиват като функциониращ орган.

Според учените, това че белите дробове са рудимент се дължи на факта, че съвременните латимерии живеят на голяма дълбочина и не се нуждаят от дробове, но техните предци, живели от 410 до преди 70 милиона години, са живели на по-плитко и са използвали дробове за дишане.

В такъв случай може да не е напълно коректно да се нарича латимерията "жива вкаменелост"', защото, за разлика от своите изчезнали предци, тя живее в съвсем различни условия, към които се е адаптирала и е спряла да диша с дробове.

Учените отбелязват също така, че необходимостта от такова адаптиране може да е свързано с факта, че преди 70 милиона години огромен метеорит е паднал на Земята, което предизвикало едно от най-мащабните измирания в историята на Земята. Поради това, много видове са били принудени да променят значително местообитаването си, за да оцелеят. Може би един от тези видове е латимерията.