Защо НАСА изпрати космически кораб именно до астероида Бену?

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 септември 2016 в 10:00 9195 1

Кредит NASA

Наскоро космическият апарат OSIRIS-REx се отправи към астероида Бену с цел да събере и върне обратно на Земята няколко килограма ценни образци.

Интересно е защо НАСА от всички възможни астероиди е избрала точно Бену?

Както отбелязва Американската космическа агенция, изборът на астероида се основава на три основни критерия: достъпност, размер и състав.

Достъпност

"На първо място ни бе нужен астероид, до който може лесно да се доберем, да се вземат образци и без никакви проблеми да се върнат обратно на Земята. И това трябва да стане в рамките на няколко години", – подчертават от НАСА.

Орбитите на най-близките до нас астероиди са на разстояние около 1,3 астрономически единици или AU (малко повече от разстоянието между Земята и Слънцето, една астрономическа единица е равна на радиуса на земната орбита).

"Астероидите, които са подходящи за мисията OSIRIS-Rex, се намират на разстояние от 0,08-1,6 AU. Освен това, трябва да сме сигурни, че тези астероиди имат подобна орбита на земната" - коментират от НАСА. След като са направени изчисленията, става ясно, че астероидът Бену отговаря на този критерий.

Размер

Имаме нужда от астероид с правилния размер за извършване на два важни етапа от мисията: приближаването до астероида и вземането на проба от повърхността на астероида. Бену има приблизително сферична форма и има период на въртене на 4.3 часа и изпълнява критерия за размер.

Бену е малко повече от 500 метра. Този размер е достатъчен астероидът Бену да се определи като подходящ.

Сонда OSIRIS-REx няма да кацне на астероида. Апаратът ще зависне на няколко метра над повърхността и след това спусне своя манипулатор и цялото вземане на проби ще отнеме не повече от няколко минути.

Състав

Астероидите са категоризират според своите спектрални свойства. Във видимата и инфрачервената светлина минералите имат уникални подписи. Учените използват тези отпечатъци, за да потърсят органични молекули. В древни, богати на въглерод астероиди като Бену, материалите са запазени от преди повече от 4.5 милиарда години. Такива обекти са като реликви от епохата на младата Слънчева система. Те са съставени от материала, от който са се образували планетите. При това са останали незасегнати от геоложка активност милиарди години.

Тези примитивни материали може да съдържат органични молекули, които да са били "семето" от което е възникнал животът тук, на Земята, или на друго място в нашата Слънчева система.

Благодарение на наблюденията с телескопи във видимия и инфрачервения диапазон Бену е добре проучен астероид и изглежда е идеалният кандидат за посещение от космически кораб.

15.09 2016 в 12:40