Защо човешкият мозък е намалял по размер преди 3000 години

Ваня Милева Последна промяна на 22 октомври 2021 в 12:08 10991 0

Кога и защо човешкият мозък е намалял преди 3000 години? Ново проучване може би е открило улики в мравките.

Мозъкът е най-сложният орган в човешкото тяло. Сега ново проучване ни доближава до разбирането на част от неговата еволюция. То показва, че човешкият мозък е намалял по размер преди приблизително 3000 години. Изследвайки мравките като модели, които илюстрират защо мозъкът може да се увеличи или намали по размер, изследователите изказват хипотезата, че свиването на мозъка е паралелно с разширяването на колективния интелект в човешките общества.

Изучаването и разбирането на причините и последствията от еволюцията на мозъка ни помага да разберем природата на човечеството. Добре е документирано, че човешкият мозък се е увеличил по размер в хода на нашата еволюционна история. По-малко оценяван е фактът, че човешкият мозък е намалял по размер след плейстоцена. Кога точно са настъпили тези промени или защо, не е ясно напълно.

„Изненадващ факт за хората днес е, че мозъкът ни е по-малък в сравнение с мозъка на нашите предци през плейстоцена. Защо мозъкът ни е намалял по размер е голяма загадка за антрополозите“, обяснява съавторът д-р Джеръми Де Силва (Jeremy DeSilva) от колежа Дартмут.

За да разплетат тази мистерия, екип изследователи от различни академични области се зае дама проучи историческите модели на еволюцията на човешкия мозък, сравнявайки техните открития с това, което е известно за мравките.

„Биологичен антрополог, поведенчески еколог и еволюционен невробиолог започнаха да споделят идеите си за еволюцията на мозъка и откриха, че интердисциплинарните изследвания върху хора и мравки могат да помогнат да се идентифицира какво е възможно в природата“, разказва съавторът д-р Джеймс Траниело (James Traniello) от Бостънския университет.

Техният документ, публикуван в Frontiers in Ecology and Evolution, хвърля нова светлина върху еволюцията на нашия мозък.

Неотдавнашно намаляване на размера

Изследователите прилагат анализ на точката на промяна към набор от данни от 985 изкопаеми и съвременни човешки черепи. Те откриват, че човешкият мозък се е увеличил по размер преди 2,1 милиона години и преди 1,5 милиона години, по време на плейстоцена, но е намалял по размер преди около 3000 години (холоцен), което е по-скорошно от предишните оценки.

„Повечето хора са наясно, че хората имат необичайно големи мозъци – значително по-големи от предвиденото от размера на тялото ни. В нашата дълбока еволюционна история размерът на човешкия мозък драстично се е увеличил“, разказва Траниело. "Намаляването на размера на човешкия мозък преди 3000 години бе неочаквано."

Моментът за увеличаване на размера съвпада с ранната еволюция на Homo и техническия напредък, който довежда например до по-добро хранене и по-големи социални групи.

Що се отнася до намаляването на размера на мозъка, интердисциплинарният екип от изследователи предлага нова хипотеза, намираща улики в мравките.

Червени мравки - работнички. Кредит: Public Domain Pictures

Какво биха могли да ни научат мравките за еволюцията на човешкия мозък?

„Предполагаме, че мравките могат да предоставят различни модели, за да разберем защо мозъците могат да увеличават или намаляват размер си заради социалния живот. Трудно е да се разбере защо мозъците се увеличават или намаляват, като се използват само вкаменелости“, обяснява Траниело.

Изучаването с компютърни модели и закономерностите на размера и структурата на мозъка на работничките мравки, както и използването на енергията  при някои видове мравки, като мравката тъкач Oecophylla, мравките листорези Atta или обикновената градинска мравка Formica, показва, че когнитивните способности и разделението на труда на ниво група могат да селектират адаптивно изменение на размера на мозъка. Това означава, че в рамките на социална група, където знанията се споделят или индивидите са специалисти по определени задачи, мозъкът може да се адаптира, за да стане по-ефективен като например се намали по размер.

„Мравките и човешките общества са много различни и са поели по различни пътища в социалната еволюция“, коментира Траниело. „Въпреки това, мравките споделят с хората важни аспекти от социалния живот като групово вземане на решения и разделение на труда, както и производството на собствена храна . Тези прилики могат широко да ни информират за факторите, които могат да повлияят на промените в размера на човешкия мозък".

Мозъците изразходват много енергия, а по-малките мозъци използват по-малко енергия. Споделянето на знанията в човешките общества, като по този начин има нужда от по-малко енергия за съхраняване на много информация като индивиди, може да е благоприятствала намаляване на размера на мозъка.

„Предполагаме, че това намаляване се дължи на увеличеното разчитане на колективната интелигентност, идеята, че група хора е по-умна от най-умния човек в групата, често наричана „мъдростта на тълпите““, добавя Траниело.

„Очакваме с нетърпение нашата хипотеза да бъде проверена с появата на допълнителни данни“,  заявява Да Силва.

Справка: 22 October 2021, Frontiers in Ecology and Evolution.
DOI: 10.3389/fevo.2021.742639