19 януари 2018
  •  Говорят медиците

Защо главата на крокодила и на делфина си приличат? (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 март 2017 в 09:0023501
Снимка: Wikimedia Commons

Сравнявайки главата на индийския крокодил гавиал (на снимката горе) на амазонския речен делфин (долу) учените забелязват някои поразителни прилики, пише Science.

След анализ на формите на черепа и челюстта на повече от 75 вида крокодили и зъбати китове изследователи откриват, че тези същества споделят един и същ широк диапазон от удивително сходни форми на черепа и муцуната, въпреки, че са разделени с близо 300 милиона години еволюция.

Изследването е публикувано в Proceedings of the Royal Society B.

Според доклада на екипа, хищниците с широки муцуни и сравнително големи, стабилни черепи, като крокодили и косатки, имат конструкция, която да издържа на натиска на захвата и задържането на голяма, съпротивляваща се плячка.

Но водните бозайници и влечуги, които имат дълги, тънки муцуни са сравнително зле оборудвани, за да се справят с голяма плячка и затова предимно се хранят с малки рибки. Резултатите от анализа могат да помогнат на палеонтолозите да правят много по-лесно изводите си за предпочитаната плячка и стил на хранене на древните водни обитатели, особено ако имат череп, близък по пропорции до съвременните хищници.

Хм, малко ме съмнява тази статия. Уж учени, а не виждат класически пример за конвергенция.