Защо избраха черната дупка на М87? Обяснява астрономът Гаммелтофт

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 април 2019 в 00:00 15701 0

Астрономът Роса Виктория Муньос Димитрова и M87* - горе вляво и долу вдясно - снимка на Hubble M87 с джет. Долу вляво - първата снимка на сянката на свръхмасивната черна дупка M87*.

Вчера видяхме първият директен образ на хоризонта на събитията на черна дупка. Това е първият резултат от обсерваторията Event Horizon Telescope (EHT), глобално сътрудничество, което обедини радиотелескопите по света в един гигантски телескоп.

Това е първата истинска снимка, а не продукт на симулации, но все пак очаквахме първо да видим нашата свръхмасивна дупка, в нашата галактика.

Защо ни показаха първо снимката на М87? Защо бе предпочетена?

На този и други въпроси отговори директно от Брюксел астрономът Роса Виктория Муньос Димитрова-Гаммелтофт, специалист по активни галактични ядра.

М87 е подходящ обект за такова изследване, защото е добре известна на астрономите галактика. Излъчва силно в радио диапазона, в който е и проведено изследването, и ни позволява да съберем по-детайлна информация, с подходящата техника.

Стрелец А* (Sgr A*), свръхмасивната черна дупка в центъра на галактиката Млечен път, е около 4 милиона пъти по-голяма от масата на Слънцето

Но черната дупка на M87 е много по-голяма. Тя е около 6.5 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето - около 1500 пъти по-масивна от Sgr A*.

Материята около черната дупка в нашата галактика няма толкова ярък и изразен огнен пръстен, както в галактиката М87, за това и все още изпитваме някои затруднения при заснемането на сянката на нейната черна дупка. Ярките огнени пръстени са характерни за по-динамични черни дупки, каквито са галактиките с активни галактични ядра (вж "Български астрономи разгадават тайните на свръхмасивните черни дупки").

А нашата дупка защо „спи”?

Това е част от еволюцията на свръхмасивните черни дупки в центровете на галактиките. В момента около центъра на нашата галактика няма достатъчно материя, която да задейства тези "огнени" процеси, които наблюдаваме при М87.

И тук този огнен пръстен го има, но е далеч по-слаб и е нужно повече време и усърдие, за да се види нещо, въпреки че е много по-близо.

Ще има ли портрет и на нашата?

Вероятно скоро ще покажат и такава снимка.

Какво доказа тази снимка?

Доказва за пореден път, че Айнщайн е бил прав. И доказва на практика всичко, за което теоретичните физици, занимаващи се с черни дупки, са се борили досега

Сега знаем, че астрофизичните обекти, които са били само теория преди половин век, са наистина такива, каквито са ги смятали.