30 март 2020

Защо кактусите заглушават ултразвуковия диапазон?

Отговор: За да бъдат по-добре чути

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 януари 2020 в 00:0018751

Растенията, опрашвани от прилепи, често имат цветове, които отразяват ултразвуковите вълни, което улеснява животните да намират цветовете чрез ехолокация.

Но един кактус прави точно обратното - той абсорбира повечето ултразвуци около неговите цветове, което прави така, че да се открояват на "по-тихия" фон според статия, публикувана в сайта за препринти bioRxiv.

Прилепите, както е известно, се ръководят с помощта на ехолокация - летейки те излъчват ултразвукови сигнали, а след това улавят отразеното ехо и от ехото разбират какво има около тях. Сред растенията, които разчитат на прилепите за опрашването, има такива, които са се приспособили към ехолокацията - цветовете им отразяват ултразвука много добре (например, заради специално огъната форма на венчелистчетата), така че прилепите лесно да ги намерят.

Но има един кактус, Espostoa frutescens, с форма на колона, който се среща само в планините на Еквадорските Анди и който не отразява ултразвуковите им сигнали, а по-скоро ги поглъща. Той има малки цветчета отстрани, заобиколени от дълги власинки, много напомнящи вълна, които се отварят през нощта, привличайки прилепите, докато летят от цвят на цвят в търсене на нектар. Един от основните му опрашители е прилепът на Гефрой (Anoura geoffroyi).

Изследователи от Свободния университет в Амстердам изпращат ултразвукови сигнали към цветовете на кактуса E. frutescens. Отразеното ехо е улавяно с помощта на микрофон и за по-голяма достоверност и високоговорителят, и микрофонът са поставени на устройство, което по форма и размер наподобява главата на прилепа. „Козината“ около цветето на кактуса поглъща ултразвука добре и особено добре - честотите, които се използват от прилепите - ехото, което се връща от "косматата" част от кактуса, е с 14 децибела по-тихо от ехото от „плешивата“ част от кактуса.

Авторите на работата преполагат, че кактусите заглушават ултразвука, така че самото цветче да се "чува" по-добре - ехото от него ще изпъкне на фона на тихата, космата среда. Тоест, ако други растения правят цветовете си по-шумни, кактусите Е. frutescens приглушават фоновия шум. Това е само хипотеза, макар и доста вероятна - за да се тества, трябва да се експериментира с истински прилепи.

„Космите“ около цветовете може да са възникнали в процеса на еволюция по различни причини. Например с такива власинки цветовете може да са били по-добре защитени от студ или от дехидратация, или от ултравиолетови лъчи.

Но както често се случва в еволюцията, след като се е появи някаква структурна особеност, тя може да се окаже полезна за нещо друго - така при кактусите, защитните власинки около цветовете може да са станали полезни, помагайки на прилепите да намират по-лесно цветовете им.

An ultrasound absorbing inflorescence zone enhances echo-acoustic contrast of bat-pollinated cactus flowers
View ORCID ProfileRalph Simon, Felix Matt, Vinicio Santillan, Marco Tschapka, Merlin Tuttle, Wouter Halfwerk
doi: https://doi.org/10.1101/2019.12.28.890046,  bioRxiv

Ecuadorian Cactus Absorbs Ultrasound, Enticing Bats to Flowers, The Scientist

vmv
28.01 2020 в 09:57 1
Шест!
Еволюция - което се приспособи, ще оцелее!
...