Защо мъглявината Бумеранг е най-студеното място във Вселената

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 юни 2017 в 06:58 9232 0

Най-студеното място във Вселената - мъглявината Бумеранг,  видянa от ALMA (в оранжевo) и "Хъбъл" (в синьо). ALMA (ESO / NAOJ / NRAO); NASA / ESA Hubble; NRAO / AUI / NSF

Учени откриха защо мъглявината Бумеранг, намираща се на 5000 светлинни години от Земята, е толкова студена.

Температурата там е само половин градус над абсолютната нула (-272,5° С), което е по-студено, отколкото което и да е друго място във Вселената, наблюдавано от астрономите.

Тази огромна мъглявина се простира на 3 трилиона километра (21000 пъти разстоянието от Земята до Слънцето) и се намира в съзвездието Кентавър.

Тя е създадена от звезда - червен гигант, която се очаква да се свие и в крайна сметка йонизиращия газ около него да образува планетарната мъглявина. Планетарните мъглявини са удивителни обекти, създадени, когато звезди като нашето Слънце (или няколко пъти по-големи) изхвърлят своите външни слоеве, след като се раздуе обвивката им в края на техния захранван от термоядрен синтез живот.

Мъглявината Бумеранг е в най-ранните етапи на този процес, т.нар. препланетарна мъглявина - звездата е изхвърлила външните си слоеве, а ядрото й се е свило. Преди това тя е загубила​ маса 100 пъти по-бързо от други подобни умиращи звезди и 100 милиарда пъти по-бързо от нашето Слънце.

Всъщност изтичането на материал е около 10 пъти по-бързо отколкото звездата е способна, ако беше сама и точно затова е толкова студено. Учените предполагат, че друга звезда е отговорна за изхвърлянето на материята.

"Единственият начин да се изхвърли толкова много маса и с такава огромна скорост е заради гравитационната енергия на две взаимодействащи си звезди, което би обяснило  изненадващата ултрастудена температура", обяснява Рахвендра Сахай (Raghvendra Sahai), астроном от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадина, Калифорния, цитиран от сайта на Националната обсерватория по радиоастрономия.

Сахай е водещ автор на статията в The Astrophysical Journal, описваща тези констатации. Те са направени с помощта на телескопа Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) в Чили.

Поглед към мъглявината от ALMA. Източник: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), R. Sahai

Причината, поради която мъглявината Бумеранг има форма на пясъчен часовник, са изстреляните струи от централната звезда. Те помитат вътрешните области от прах и газ, докато външните региони продължават да се разширяват. Материалът е пътувал 3500 години, за да достигне до външните краища на мъглявината, движейки се с 150 км/сек. Сиянието на мъглявината се осигурява от светлината на самата звезда.

Когато мъглявината Бумеранг е наблюдавана за първи път през 1995 г., астрономите с изненада забелязват, че се абсорбира светлината от космическия микровълнов фон, който е остатъчна радиация от Големия взрив. Това излъчване осигурява естествена фонова температура на космоса - само 2,725 градуса над абсолютната нула. А мъглявината Бумеранг поглъща тази "топлина", което означава, че трябва да бъде още по-студена от тази слаба енергия, която се е охлаждала в продължение на повече от 13 милиарда години.

Въпреки че това е най-студеното място в космоса, това не е най-ниската температура, регистриранана някога. Рекордът е поставен в Националната лаборатория в Гран Сасо, Италия, която е достигнала до още по-ниски температури: 0,006 Келвина (-273,144° C).

Тези условия в мъглявината Бумеранг обаче няма да траят дълго. Дори и сега тя бавно започва да се затопля.