19 май 2019
  •  Говорят медиците

Защо на гущерите израства нова опашка, обясниха учени

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 ноември 2017 в 08:1630800
Леопардов гекон с възстановена опашка. Снимка: Albey's Too Cool Reptiles

На гущерите им израства отново отрязаната опашка поради особеностите на гръбначния им мозък, твърдят учени. За първи път те идентифицираха клетките, които дават тази способност на някои влечуги.

Изследователите се надяват да използват тази информация, за да се намери начин за стимулиране на гръбначния мозък и при хората, за да се възстановят от увреждания, съобщава Science daily.

Констатациите на изследователите са публикувани в Journal of Comparative Neurology. За разлика от бозайниците, в опашката на гущерите има гръбначен мозък. Учените откриват, че той съдържа много стволови клетки и протеини, необходими за растежа им, което прави възможно да израсне отново опашка.

Геконите могат да възстановят опашката си в рамките на 30 дни - по-бързо от всеки друг вид гущер. В дивата природа те отделят опашките си, когато са уловени от хищник. Отрязаната опашка продължава да мърда, отвлича вниманието на хищника достатъчно дълго, за да може влечугото да избяга.

Геконите могат да възстановят опашката си в рамките на 30 дни. Vickaryous Lab

В лабораторията си Матю Викериъс (Matthew Vickaryous), водещ автор на проучването, симулира нападение на хищник чрез притискане на опашката на гущера, предизвиквайки отделяне на опашката. Той и екипа му изследват какво се случва на клетъчно ниво преди и след отлепването.

Оказа се, че гръбначният мозък на геконите съдържа особен вид клетки - радиална глия, която играе ролята на прогениторни клетки (предшественици) при образуването на неврони. Тези стволови клетки обикновено са в покой.

"Но когато опашката се отдели всичко се променя", разказва Викериъс. "Клетките създават различни протеини и да започват да се размножават повече в отговор на увреждането. В крайна сметка те произвеждат чисто нов гръбначен мозък. След като нараняването заздравява и гръбначният мозък се възстановява, клетките се връщат в състояние на покой".

Хората, от друга страна, реагират на увреждането на гръбначния мозък със съединителна тъкан, а не с нова тъкан, добавя Викериъс. Съединителната тъкан запечатва раната бързо, но това запечатване предотвратява регенерацията.

"Това е бързо решение, но в дългосрочен план представлява проблем. Заради това имаме ограничени възможности за ремонт на нашия гръбначен мозък. Липсва ни необходимият вид ключови клетки".

Изследването е част от поредица от разследвания на регенеративните способности на централната нервна система на гекона. Следващата стъпка е да се проучи как геконът успява да създаде нови мозъчни клетки, коментира Викериъс.

"Геконите могат да регенерират много тъкани в тялото си, което ги прави идеални модели за изучаване на зарастването на раните и възстановяването на тъканите. Можем да научим много от тях".