04 април 2020
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Защо преяждаме по празниците и как да се ограничим? Науката има отговора

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 декември 2019 в 00:3324150
Снимка: pixabay

Празниците са време на разточителни трапези, с всички сладки, шоколади, луканки и суджуци, сарми и печени меса и хората често не успяват да се спрат да се хранят. Затова не малко от нас добавят допълнителни килограми в края на годината.

Едно изследване предполага, че не просто около празниците килограмите се натрупват по-бързо, но и че те могат да са по-трудни за сваляне. Проведено е и друго изследване, за да се провери как поведението ни може да въздейства на напълняването. 

Ако се притеснявате от напълняване по празниците, осъзнаването как "разнообразието от храни" се отразява на начина ви на хранене може да ви помогне да се ограничите. Това е важно, защото колкото по-голям избор имаме, толкова повече сме склонни да изядем. 

Изследванията показват, че когато има повече от един вид храна на едно хранене или между отделните степени на менюто, хората ядат повече.

Този "ефект на разнообразието" може да е много полезен, когато искате да приемате повече от определен тип храна, например плодове и зеленчуци, но се оказва лош съветник, когато опитвате да се ограничите с някаква храна, например десертите. 

Само още едно

В телевизионна програма, посветена на коледното хранене, се изследва "ефектът на разнообразието" и как хората да се ограничат в яденето на шоколад след празничните вечери.

Две групи доброволци украсяват елхи и получават шоколадови бонбони. Оказва се, че както според другите изследвания, хората биха изяли повече от купа, съдържаща бонбони с различен вкус, отколкото от такава, пълна само с един вид бонбони. 

Смята се, че "ефектът на разнообразието" е резултат от феномен, наречен "сензорно специфична насита". Това е ситуацията, в която желанието ни да консумираме храни с определен вкус, цвят и текстура се засилва докато ги ядем. Това е един от процесите, които ни помагат и да спрем с определено ястие и да приключим с храненето.

Но това не влияе на начина, по който оценяваме другите храни и желанието ни да ядем и от тях не намалява. 

По този начин, хапвайки от храни с различни вкусове прекъсва и отлага този момент, в който желанието да ядем си отива. И след многократни прекъсвания, храненето се превръща в много дълъг процес и често води до преяждане.  

Ако вземем примера с бонбоните от предаването, доброволците, които получават купа с един вкус шоколадчета, биха ги усетили все по-малко приятни, колкото повече ядат от тях и вероятно по-малко биха продължили да си взимат от тях.

Но доброволците, получили купа с различни вкусове бонбони, биха усетили всеки нов вкус като приятен и намаляването на удоволствието от това би било спряно при опитването на следващия. Като цяло, това води до повече изядени шоколадови бонбони от тази група. 

Ограничете избора си

Естествено разнообразието от храните не е присъщо само на празничните трапези. Храните с различни вкусове, аромати и цветове са изкушаващи целогодишно. Просто по празниците имаме по-голямо разнообразие от храни на едно място, а се появяват и много сезонни храни. 

Но познаването на "ефекта на разнообразието" може да даде контрол върху това, което слагаме в чиниите си. 

Например ако избирате кутия шоколадови бонбони, по-добре вземете такива с по-малко вкусове, за да не прекалите с опитването.

"Ефектът на разнообразието" може да се използва например и за да подтикнете гостите си да опитат повече ястия от зеленчуци на празничната трапеза. 

Автор на оригиналния текст е Лора Уилкинсън (Laura Wilkinson), преподавател по психология в Университета Суонси. 

Източник: The Conversation - How not to overeat this Christmas – according to science


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.