Защо птиците киви губят зрението си (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 септември 2017 в 00:01 5658 0

Кредит Wikimedia Commons

Слепи, но напълно здрави киви са открити да живеят съвсем нормално в Нова Зеландия, съобщава NewScientist.

Нелетящите, нощни птици могат да еволюират, губейки зрението си напълно, предполагат изследователите. Слепите киви изглежда са в състояние да оцелеят също толкова добре с помощта на другите си сетива като допир, обоняние и слух, така че поддържането на добро зрение може да е загуба на излишна енергия, пише в проучване, публикувано в BMC Biology.

Слепите птици са открити по време на изследване на 160 кафяви киви (Apteryx rowi), намерени в гората Окарито на Южния остров на Нова Зеландия.

"Открихме много висока степен на разпространение на слепи птици", разказва Алън Тенисън (Alan Tennyson) от Музея на Нова Зеландия Te Papa Tongarewa в Уелингтън. "Една трета от тях имаха проблеми с очите".

Но най-голямата изненада бе шансът да попаднат на три абсолютно невиждащи птици. "Откриването на напълно слепи птици в добро физическо състояние бе смайващо", разказва членът на екипа Кристофър Мърфи (Christopher Murphy) от Университета на Калифорния, Дейвис.

"Не са известни други птици, живеещи в свободни популации от слепи [индивиди]", коментира Тенисън. Но много други животни, като къртици и обитаващи пещери риби, които са развили слепота. "Зренинието не е от съществено значение за оцеляването за всички животни"

Откритието може да помогне се да обясни как някои видове губят зрителните си сетива, процес, наречен регресивна еволюция.

Гените за слепотата

Защо са загубили зрението си? Най-вероятно кивитата не се нуждаят от зрение поради начина им на живот - те са активни през нощта - а техните местообитания предлагат изобилие от храна и никакви хищници, освен внесените от хората животни като хермелините.

"Киви са нелетящи и обикновено нощно активни и имат много добри сетива за мирис, слух и допир и затова изглежда, че зрението не е от съществено значение за оцеляването им, поне за някои индивиди", обяснява Тенисън.

Други изследователи предполагат, че ген, наречен Sonic hedgehog може да е отговорен за изчезването на зрението. Този ген е важен за развитието и участва в други животни, загубили зрението си като някои обитаващи пещерите животни.

Генът Sonic hedgehog потенциално биа могъл да подобри функциите за усещане на допир и мирис в дългите човки на киви, за сметка на зрителната функция.

"Дегенерацията на очите може да се разглежда като "съпътстваща щета", докато птиците се адаптират към тяхната "нощна, тъмна ниша, в която нормално функциониращите очи не са необходими", казва Стенли Сешънс (Stanley Sessions) от Хартуик колидж в Ню Йорк. "Това е нашето най-доброто предположение за случващото се с тези птици".

Слепите кафяви киви от Окарито са чудесна възможност да се проучи как се развиват и променят визуалните системи, отбелязва Тенисън. Но само ако оцелеят, те са застрашен вид, само около 400 са останали в дивата природа.