21 септември 2020

Защо раните зарастват по-бавно с възрастта

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 ноември 2016 в 10:38 56880

Учени от университета Рокфелер, под ръководството на професор Илейн Фукс (Elaine Fuchs), установиха защо раните с възрастта започват да зарастват по-бавно.

Статия с резултатите от проучването е публикувана в списанието Cell.

Екипът на Фукс експериментират с кожата на мишки на възраст от два месеца до две години - възраст, която е еквивалентна на човешка от 20 до 70 години, разказва Science Daily.

Зарастването на раните по повърхността на тялото е сложен процес, включващ различни видове клетки. Това е сложен процес, в който изключително важен етап е когато кератиноцитите (кожни клетки) мигрират към ръбовете на раната, така че тя постепенно се затваря. Този процес се координира с клетките на имунната система, което гарантира, че през раната в тялото няма да навлезе инфекция или чужди вещества.

Тази координация става на биохимично ниво и с течение на времето започва да работи по-лошо.

"Нашите опити показват, че със старението смущенията в комуникацията между клетките на кожата и имунни клетки забавят този етап на зарастване" - обяснява професор Фукс.

Това откритие може да позволи да се разработят медикаменти, които ускоряват регенерацията на кожата при хора в напреднала възраст.

"Възможно е да успеем да активираме пътя, помагащ на кожните клетки по-добре да комуникират със съседните имунни клетки и са усилим сигналите, които обикновено отслабва с възрастта,"  - заяви водещият автор.