21 август 2019
  •  Говорят медиците

Защо симптомите на цьолиакията се появяват толкова бързо след приема на глутен?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 август 2019 в 11:4224620
Снимка: pixabay

Учените откриват обяснението защо симптомите на цьолиакията (или глутенова ентеропатия) се проявяват едва няколко часа след консумацията на глутенсъдържащи храни, според публикация в списанието Science Advances.

Някои от имунните клетки повишават нивата на цитокините в кръвта (вещества със сигнална функция), скоро след като срещнат глутен и така предизвикват симптомите на заболяването.

"Когато пациентите консумират глутен, симптомите и нивата на цитокините се повишават едновременно", обяснява Робърт Андерсън (Robert Anderson), водещ изследовател в Университета Кеймбридж, Масачузетс. Той участва и в разработването на ваксини срещу автоимунни заболявания.

Глутеновата ентеропатия е автоимунно заболяване, при което определени имунни клетки, наречени CD4+ T-клетки, реагират на глутеновите белтъци, съдържащи се в пшеницата, ръжта и ечемика. Тези белтъци са безвредни за останалите хора, които не страдат от вродената или придобитата форма на заболяването, а засегнатите са около 1 % от населението.

Реакцията на имунната система към глутена води до увреда на власинките на тънкото черво. В повечето случаи, отговорът на T-клетките се проявява един-два дни след излагането на стимул, който предизвиква активност. Но в случая на цьолиакията, симптоми като гадене, повръщане и стомашен дискомфорт се проявяват един-два часа след приема на храна, съдържаща глутен.

Андерсън и колегите му инжектират подкожно глутенови пептиди или дават напитка, съдържаща пшенично брашно, на доброволци, страдащи от цьолиакия. Около два часа след приема, нивата на цитокина, наречен интерлевкин-2 (IL-2), и други вещества на имунната система, отделяни от Т-клетките, започват да се повишават. Доброволците чувстват гадене, а някои повръщат, с повишаването на нивата на IL-2.

Знаейки, че някои Т-клетки и специално цитокините, предизвикват симптомите на цьолиакията, учените биха могли да разработят терапии, блокиращи тези Т-клетки, смята Андерсън. Освен това ще може заболяването да се диагностицира чрез измерване на нивата на IL-2, спестявайки на пациентите многократни тестове с прием на глутен.

Източник: Science news - Why people with celiac disease suffer so soon after eating gluten