15 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Защо цветните растения са гигантски близо до Антарктика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 септември 2016 в 14:5864971
Pleurophyllum speciosum - цвят (вляво) и листа (вдясно). Снимка: Kimberley Collins

Тайната защо толкова много растения на мрачните субантарктически острови на Нова Зеландия са с много по-големи и по-тъмно оцветени цветове и гигантски листа е разрешена с ново изследване на Университета на Отаго, пише Рhys.org.

Резултатите са публикувани в списанието Polar Research.

Тези опрашвани от насекоми "мегарастения" се открояват сред другата флора на островите, които са малки, опрашвани от вятъра растения, които се размножават основно чрез самоопрашване или безполово.

Изследователи от Катедра Ботаника на Университета са заснели термично 6 вида мегарастения на остров Кембъл, чиито континентални роднини са малки и бледи цветя - и открили, че техните цветове и листа се загряват бързо, възползвайки се максимално от редките моменти със слънце и тихо време.

Биолозите открили, че температурите на листата и цветовете на всичките шест вида са значително по-високи, отколкото измерените по същото време температури на средата. Най-топли се оказали вид местни за острова маргаритки.

Топлинно изображение на Pleurophyllum speciosum (Lorna Little)

"Техните тъмни пигменти на цветовете са в състояние по-ефективно да събират топлината на непредсказуемото кратковременно слънце, за да ускорят метаболизма си и да привлекат насекомите, които търсят топлина, а техните розетки от големи листа осигуряват един мини-оранжериен ефект", отбелязва д-р Лорд.

Подобни адаптации имат и гигантските алпийски растения, коментира тя. "Растенията в тези климатични условия са изправени пред сходни предизвикателства по отношение на облачността и на студа, особено през нощта."

vmv
16.09 2016 в 17:01 1
"Съавторът на проучването д-р Джанис Лорд (Janice Lord) разказва, че тези маргаритки и други мегарастения изглежда са развили наситено пигментирани цветове и често големи, дебели, космати листа, за да се справят с едни от хладните условия в света."

Смислова неточност на "съавтора"- все едно, че растението "знае" какво да прави, за да оцелее.
Генетично изменение (от много интензитет на УВ-лъчения, наличие на информация "за извличане" от почвата и от изменения на ЕМПоле в околността) са се постигнали условие за изменения в развитие на "големи-дебели" листа и също ген-изменения, са се постигнали и свойствата пигментация.
Еволюционно оцелява това, което се е приспособило - и към външни условия. И не само благодарение на лъченията - те са начало... Другото е упоменато в статията.