Заснеха смъртоносния танц на две звезди (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 18 декември 2018 в 10:53 6346 0

Кредит ESO/Schmid et al.

По-малката от звездите на двоичната система абсорбира материята на своя спътник.

По време на тестването на специализирана подсистема на специализирания инструмент за търсене на екзопланети SPHERE на "Много голения телескоп" (Very Large Telescope - VLT) на Европейската Южна обсерватория (ESO) астрономите успяха да уловят уникалните детайли на турбулентните процеси в взаимодействаща си двойна система R Aqu с безпрецедентна яснота, която не отстъпва на тази, постигната от космическия телескоп Хъбъл, съобщи сайтът на обсерваторията.

Обикновено звездите в двойните системи съжителстват мирно, но взаимодействието в тази двойка, разположена на 650 светлинни години от Земята, не може да се нарече спокойно.

По-малката от звездите на системата, бяло джудже, непрекъснато разкъсва обвивката от своя съсед, червен гигант. Голямата звезда се отнася към миридите - клас пулсиращи дългопериодични променливи звезди, наречени на името на звездата Мира от съзвездието Кит.

Част от широкоъгълното изображение от телескопа Хъбъл в сравнении с фините детайли на SPHERE и VLT. ESO/Schmid et al.

Предсмъртните конвулсии на огромната звезда са грандиозни сами по себе си, но влиянието на нейния спътник, бялото джудже, превръща тази астрономическа ситуация в наистина драматичен космически спектакъл. Бялото джудже е много по-малка звезда, с по-голяма плътност и много по-гореща от червения гигант. В края на живота си звездите от класа мириди започват да пулсират, а когато външните им обвивки се разширяват и отлитат в междузвездното пространство, те стават хиляди пъти по-ярки от Слънцето. Бялото джудже привлича материята на външните черупки на огромния си съсед. На снимката се виждат джетове - струи от звездна материя, изхвърлени от умиращия гигант от системата R Aquarii.

ESO/Schmid et al.

Понякога на повърхността на бялото джудже се натрупва достатъчно вещество, за да започне термоядрено избухване на нова звезда - събитие, при което огромно количество материя се изхвърля в космоса. Остатъците от такива избухвания, възникнали в миналото, могат да се видят на снимката като разтеглена газообразна мъглявина, встрани от R на Водолей.

В астрономически мащаб, R Aqu се намира в съседство със Земята - само 650 светлинни години от Слънцето. Това е една от най-близките до нас симбиотични двойни системи. Затова от много десетилетия системата се радва на специалното внимание на астрономите.

Звездна карта с отбелязана системата R на Водолей. Кредит: ESO, IAU and Sky & Telescope