15 септември 2019
  •  Говорят медиците

Заснеха вълнуващи кадри на комета, потапяща се в Слънцето (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 август 2019 в 11:3631100
Снимка: HaloCME/SOHO

Видео, заснето от космическия кораб на обсерваторията Solar and Heliospheric Observatory (SOHO), показва комета, която се насочва към Слънцето и изчезва, когато достигне в близост до него.

Яркият обект в горния край на видеото е Венера. Кръгът в средата е затъмняващ диск, използван да блокира силната слънчева светлина, така че другите обекти наоколо да се виждат по-ясно.

"Това, което наблюдаваме е краят на каскада от раздробяване, където някога е имало по-голяма комета, която е отишла твърде близо до Слънцето", обяснява астрономът Джонти Хорнър (Jonti Horner) от Университета на Югоизточен Куийнсленд.

Това доближаване води до разрушаването на кометата, като топлината и гравитационното напрежение от Слънцето я разбиват на по-малки парчета. След това те се разпръсват по различни орбитални периоди, но запазвайки сходни орбитални пътища.

При всяко следващо доближаване на отломките се случва същото, като те се раздробяват до още по-малки отломки.

"С течение на времето се получават все по-малки и по-малки обекти, следващи една и съща орбита, докато накрая се получи постоянен поток от малки обекти, падащи към Слънцето, а някои успяват да останат цели и след това да създадат ново поколение малки обекти", пояснява Хорнър.

Тази комета принадлежи на семейството на околослънчевите комети на Кройц, фрагменти от комета, раздробила се преди векове. Семейството е наречено на немският астроном Хайнрих Кройц (Heinrich Kreutz), който за първи път установява връзката между тях.

За наличието на околослънчеви комети се знае отдавна, но до изстрелването на SOHO през 1995 г. не се знае какъв е броят им.

"С изстрелването на SOHO бяха забелязани стотици и хиляди околослънчеви комети, защото апаратът може да засече и много малки парчета, които не можем да наблюдаваме с инструментите, базирани на Земята", обяснява Хорнър.

Фрагментите от комети не се разбиват в Слънцето, те просто се доближават толкова близо, че се изпаряват от интензивната му топлина.

Размерите на кометата носят информация например колко малки или големи трябва да са фрагментите, за да оцелеят в слънчевата орбита. Тази комета е относително голяма, затова е и видима, но не се знае от кое поколение отломки е.

"Би било много интересно, ако това е първата отломка от нов облак, вместо по-стар фрагмент, който обикаля отново", смята Хорнър. "Надявам се някой ден да видим още по-впечатляваща околослънчева комета".

08 септември 2019 в 06:307820