26 септември 2017
  •  Говорят медиците

Земята няма да стане Венера заради Тръмп

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 юли 2017 в 07:5823210

Учените климатолози много скептично се отнасят към думите на британския физик Стивън Хокинг, че политиката на Доналд Тръмп ще превърне нашата планета в подобие на Венера.

"Ние сме близо до повратната точка, когато глобалното затопляне ще стане необратимо. Действията на Тръмп може да тласнат Земята над ръба да стане като Венера с температура от 250 градуса по Целзий и дъждове от сярна киселина", заяви той пред BBC News, позовавайки се на решението на президента да изтегли САЩ от споразумението по климата в Париж .

Освен това Хокинг за пореден път заяви, че хората трябва да помислят за преместване на друга планета, ако искат да оцелеят.

Но повечето експерти по климата казват, че това е твърде драматичен сценарий и неправдоподобно преувеличение: В сравнение с Венера, планетата Земя е много по-далеч от Слънцето и нейният химически състав никога няма даведе до такъв дебел слой плътна атмосфера от въглероден диоксид, така че е невероятно температурите да достигат до 250 градуса по Целзий, просто на нашата планета няма условия за подобен парников ефект, такъв, какъвто е описан в интервюто, казват те.

Климатологътът Майкъл Ман (Michael Mann) смята, че земята е твърде далеч от Слънцето и появата на силен парников ефект като този на Венера, е невъзможен по принцип.

Още по-остро се изказа климатологът от Университета на Калифорния в Бъркли Зик Хаусфазер (Zeke Hausfather), наричайки думите на Хокинг "глупави".

"Добър пример, че дори блестящите учени понякога казват глупави неща, когато са извън техния опит (вижте Нобеловата болест)".

Без дебел слой плътна атмосфера от въглероден диоксид и допълнителната доза слънчева радиация от само преднамерено зли действия биха могли вероятно да предизвикат неконтролируем сценарий за парников ефект, обяснява Кевин Занле (Kevin Zahnle), учен от Изследователския център Амес на НАСА, който се занимава с анализ на прогнози за парникови ефекти на планетата.

Венера

Земя

въглероден диоксид
CO2 = 96.5%
CO2 = 0.03%
азот N = 3.5% N = 77%
кислород O = 0% O = 21%
средна температура на повърхността tо=+480о C tо=+15о C
атмосферно налягане (атм) P=90 P=1

Температурата на повърхността на Венера е около 477° С. Предишни изчисления показват, че в отсъствие на парниковия ефект температура на повърхността на планетата няма да надвишават 80° С.

Но не е необходимо Земята да стане като Венера, за да настъпят тежки промени за живота на Земята. "Земята не е била подложена на такива високи нива на CO2 от стотици милиони години, а в резултат на промяната морското равнище вероятно ще се издигне стотици метри, така че ще достигне много големи крайбрежни градове", заяви Тайлър Робинсън (Tyler Robinson), астробиолог в Университета на Вашингтон.

Стивън Хокинг често прави гръмки изявления. Наскоро той заяви, че ако хората се срещнат с напреднала извънземна цивилизация може да повторят съдбата на завладяните от европейските колонизатори индианци. В друго изказване предупреди, че изкуственият интелект също може да се превърне в заплаха на човечеството.