Земята се бомбардира от антиматерия. Тъмната материя е възможен източник

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 ноември 2017 в 12:46 9481 1

Невероятен брой частици антиматерия обстрелват Земята, но откъде идват, е мистерия почти десетилетие.

Сега екип учени успя да елиминира една от водещите хипотези, което увеличава вероятността за обяснение, което разчита на тъмната материя, на това невидимо вещество, което съставлява 27% от Вселената, пише New Scientist.

Наблюденията на съседни пулсари не помогнаха на учените да открият източника на загадъчните потоци антиматерия, които бомбардират Земята от космоса. Те вероятно имат твърде екзотичен произход, според статия, публикувана в списание Science.

През 2008 г. детекторът на сателита PAMELA измерва неочаквано висок брой позитрони - антиматериен еквивалент на електроните - в близост до Земята.

Първото и предпочитано от двете основни обяснения е, че голямото количество позитрони може да идва от бързо въртящите се звездни останки, известни като пулсари. Мощните линии на магнитното поле на тези обекти ускоряват електроните до високи скорости, предизвиквайки сблъсъка им с фотоните, като в този процес се създават двойки електрони и позитрони.

Два близки пулсари, по-специално, Geminga и PSR B0565+14, бяха идентифицирани като възможни източници.

Втората, по-екзотична хипотеза бе, че повишеният брой позитрони е страничен продукт на унищожаването на частиците тъмна материя. Това е една вълнуваща перспектива предвид, че все още не сме открили пряко тъмната материя.

Обсерваторията High-Altitude Water Cherenkov Gamma-ray Observatory (HAWC) в Мексико. Снимка: Jordan A. Goodman

Свръхнова или тъмна материя?

През 1934 г. Павел Черенков и Сергей Вавилов забелязват, експериментирайки с гама-лъчи, че когато те попаднат в течност предизвикват в нея слабо, но забележимо излъчване, защото високоенергийните фотони избиват електрони и ги ускоряват до скорости по-високи от скоростта на светлината във вода. Този ефект, наречен ефект на Черенков, широко се прилага днес за откриване на космически лъчи и за улавяне на неутрино.

Сега, след почти десетилетие след откритието на потока позитрони, международен екип с помощта на обсерваторията High-Altitude Water Cherenkov Gamma-ray Observatory (HAWC) са измерени позитроните, идващи от тези два близки пулсара и се установи, че не може да се отчете някакво извънредно количество позитрони, достигащи Земята.

"Това е пробив", коментира Джоузеф Силк (Joseph Silk) от Университета Джонс Хопкинс. Той смята, че резултатите тласкат отговора към тъмната материя. Рубен Лопес-Кото (Rubén López-Coto), съавтор на работата от Института Макс Планк за ядрена физика в Хайделберг, Германия, е по-предпазлив относно това изследване. Той казва, че това изключва само най-добрите два звездни източници. Възможно е други неоткрити пулсари да обясняват наличието на потока позитрони.

И други астрофизични източници, като останки от свръхнови, също може да създават повишеното количество позитрони, коментира Хао Зау (Hao Zhou) от Националната лаборатория Лос Аламос в Ню Мексико. Така че, екипът разполага с много алтернативни източници, които да провери в търсене на обяснение за повишеното количество антиматерия. "Преди да се твърди, че сме открили тъмната материя трябва да се изключи всяка друга възможност", отбелязва Зау.

И все пак, оказа се, че "сега ние имаме повече от една загадка, отколкото имахме преди", коментира Силк.

18.11 2017 в 22:49

Позитроните не са чак толкова трудни. Възникват даже в нашите си земни атмосферни бури.