Жителите на Фукушима сe oблъчват 4 пъти по-малко, отколкото се мислеше

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 януари 2017 в 15:00 4722 0

Кредит WOSTOK PRESS/MAXPPP

През 2011 г. около 65 000 японски граждани, живеещи в близост до претърпялата авария АЕЦ Фукушима I в резултат на земетресението Тохоку и последвалото цунами, започнаха да измерват индивидуалното си излагане на радиация.

Досега никой, дори и експертите, не знаеха колко точно е истинската радиация близо до повърхността на земята, тъй като традиционният метод на изчисление на дозата радиация се отчита на базата на резултати от измервания от въздуха на стотици метри над земята.

Сега в първо по рода си изследване, учените анализират отчетените индивидуални дози на хиляди граждани и стигат до изненадващо заключение: наблюденията от самолети в този регион на Япония дават четири пъти по-висока радиация от истинското ниво, пише онлайн изданието Science.

Това е само 15 % от това, което японското правителство бе приело предварително, бе съобщено миналия месец в Journal of Radiological Protection

Изследването е уникално, защото никога не е наблюдавано индивидуалното излагане на радиация след ядрена злополука в такъв мащаб.

Обикновено при аварии на ядрени централи районът просто се евакуира, тъй като разходите и трудностите при раздаването на лични дозиметри са твърде много. Използването на самолети често е по-лесно, по-евтино, и по-бързо.

Но град Дате, само на 60 км от шесте реактора на Фукушима, местните служители започнаха кампанията за мониторинг на радиацията само няколко месеца след аварията. Кметът Шоджи Нишида е един от главните поддръжници. Той обясни, по време на среща на Международната агенция за атомна енергия, че градът му няма да се евакуира, въпреки проучванията, показващи радиационни нива, подобни на тези в околните градове, които са били евакуирани. "Ние решихме, че не трябва да зависим от решенията на правителство и че трябва да предприемем свои собствени независими действия", заяви Нишида по време на срещата. През май 2011 г. той отпусна 1 милиард йени от средствата на града за финансиране на проект, в рамките на който градът собствени сили се справи с обеззаразяването и бяха отпуснати индивидуални дозиметри, отчитащи излагането на радиация.

Дозиметрите са представляват малки сензори, които измерват гама-лъчите. Тези високо-енергийни електромагнитни вълни, излъчвани от радиоактивните елементи, могат да увредят ДНК и да причинят рак. Първо бяха раздадени около 9000 дозиметри на децата и бременните жени. До 2012 г. почти всички около 65 000 жители на Дате имаха дозиметри. Жителите на града предваха дозиметрите си за анализ всеки 3 месеца за анализ.

В същото време бяха проведени шест въздушни радиационни изследвания на префектура Фукушима от правителство. Сензори на борда на хеликоптери измерват радиоактивния цезий на земята и изследователите чрез екстраполация определят очакваните дози на повърхността на земята. Тъй като много хора прекарват по-голямата част от времето си в затворени помещения, в защитени поглъщащи от радиацията сгради, учените допълнително приемат, че само 60% от тази радиация всъщност достига до хората на земята. Тази прогноза се основава на стандартното предположение, че хората прекарват 8 часа на открито и 16 часа на закрито всеки ден.

Сега в настоящото изследване двама учени - Макото Миядзаки (Makoto Miyazaki), рентгенолог в Медицинския университет Фукушима, и Рюго Хайано (Ryugo Hayano), физик от Университета на Токио обобщават хилядите отчети от дозиметрите от Дате и ги сравнява с оценките за приземното ниво на радиация по данни от хеликоптерите. Учените заключават, че реалните дози радиация са приблизително 15% от това, което се получава от данните от хеликоптерите, мащабирано до нивото на земята. Това е четири пъти по-малко радиация, отколкото това, което японското правителство бе приело предварително.

Учените дават няколко причини за голямата разлика. Главната е, че "жителите не пребивават на открито в продължение на 8 часа всеки ден", обяснява Миядзаки. Той се надява, че тези резултати ще помогнат на други изследователи по-добре да прогнозират истинските радиационни дози и следователно потенциалните ефекти върху здравето. А по-добрата оценка на индивидуалните дози на облъчване може също така да позволи евакуираните хора да се завърнат по домовете си по-рано, отбелязва Хайано.

Това, че радиационните нива са по-ниски от очакваното, е добра новина за жителите на Дате, но все пак има и за какво да съжаляват - оказа се, че някои скъпи и продължителни усилия за обеззаразяване на региона, като например премахването на горния почвен слой и дървесната кора, може и да не са били необходими.