Живеем в един огромен музикален инструмент (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 март 2018 в 11:02 8640 0

Кредит NASA

Древните хора са вярвали, че Земята е заобиколена от небесните сфери, които движейки се произвеждат божествена музика. Живеем, така да се каже, в един огромен музикален инструмент.

Това може да звучи глупаво, но съвременната наука казва, че това е вярно до известна степен. Сателити са записали звукови вълни, резониращи със земната магнитосфера - магнитният балон, който ни предпазва от космически лъчи.

Излиза, че ние наистина живеем в един огромен, магнитен музикален инструмент, разказва Мартин Арчър (Martin Archer), физик от Университета Куин Мери на страницата на The Conversation.

Има две основни неща, които контролират как звучат нотите на музикалните инструменти - размерът и формата на инструмента и скоростта на звука в него. Това определя височината и тембъра на нотите, характерът или качеството на звука, чрез стоящите вълни или резонанси, които се задействат в рамките на инструмента. Това е елегантно просто, но обяснява богатото разнообразие от възможните музикални звуци.

Същото важи и за защитната магнитосфера на Земята, която е издълбана от слънчевия вятър. Винаги има някакви звукови вълни - колебания в налягането, които преминават през средата и през космоса.

Е, това не са точно от същия тип като звуковите вълни, които чуваме на Земята. Космосът е изпълнен с плазма, а не нормален газ - това е различно състояние на материята, заредени частици, които могат да генерират и да бъдат повлияни от електрически и магнитни полета. Тези видове взаимодействия могат да доведат до плазмения еквивалент на звукови вълни - магнито-звукови вълни. Те също са и вълни налягане, но с добавен магнетизъм.

Такива "магнито-звукови" вълни могат да отскачат от магнитосферата и често създават "резонанси", при които честотата е е една и съща, така че тези вълни се наслагват и енергийно растат, а не пращят слабо.

Повечето музикални инструменти поддържат само един вид резонанс, че вибрациите на струна на китара, повърхностните вълни върху мембраната на барабан или звукът в рамките на кухината на флейта. Но магнитосферата има аналози на всички тези три вида резонанси.

Друга разлика между магнитния инструмент на Земята и тези, които използваме, е как се променят във времето. Ако свирите на музикален инструмент няколко минути, часае или дори дни непрекъснато и не може да се очаква голяма разлика в звука, който издават. Това е така, защото те не се променят много. Разбира се, в крайна сметка, може да се наложи да се настрои инструмента, като да речем, да му се затегнат струните, но това обикновено е след доста време.

via GIPHY

Постоянно настройване

Магнитосферата, от друга страна, почти постоянно се променя - тя расте и се свива като пряка реакция на непрекъснатите колебания на слънчевия вятър.

"Това е тема, върху която работя напоследък. Проблемът е, че не може просто да слушаме как се променят "нотите" на магнитосферата, защото често е невъзможно да сме сигурни какво задейства откритите вълни или какъв вид резонанс се изгражда, просто защото нямаме сателити във всички точки по целия "инструмент", които да записват тези звуци" - обяснява Мартин Арчър.

Тези пропуски може да се запълнят с помощта на компютърни модели на магнитосферата по различни наблюдателни условия. Този подход предлага значителна променливост - между 35-105%. Това е сравнимо между пет полутона и цяла октава. Разбира се, това са само изчисления, които трябва да бъдат сравнени с реалността, подчертава специалистът.

Всъщност, ние не можем да чуем тези "магнито-звукови" вълни в пространството - нивата са далеч под прага на човешкия слух. Но тези звуци могат да се обработят, за да се чуят.

Авторът предлага пълния набор от космически звуци, публикувани онлайн, които могат да се изтеглят и всеки да прави от тях, каквото иска, например - за озвучаване на късометражни филми.