Животът в „мъртвото“ сърце на Австралия: Открито е находище на невероятно запазени фосили

Ваня Милева Последна промяна на 10 януари 2022 в 11:35 15846 0

Вкаменелост на паяк, намерена в новото находище на фосили. Кредит: Michael Frese

Международен екип открива и проучва важно ново находище на фосили в щата Нов Южен Уелс, Австралия, съдържащо превъзходни образци за вкаменени животни и растения от миоценската епоха.

Констатациите на екипа, включващ и австралийски учени, ръководен от палеонтолога на Австралийския музей (AM) и Университета на Нов Южен Уелс (UNSW), д-р Матю МакКъри (Matthew McCurry) и д-р Майкъл Фрезе (Michael Frese) от Университета в Канбера, са публикувани на 7 януари 2022 г. в Science Advances.

Новото находище на вкаменелости (наречено McGraths Flat), разположено в Централните долини, NSW близо до град Гулгонг, представлява едно от малкото фосилни находища в Австралия, които могат да бъдат класифицирани като „Lagerstätte“ – обект, съдържащ вкаменелости с изключително качество.

Кредит: Matthew McCurry et al., DOI: 10.1126/sciadv.abm1406

През последните три години екипът изследователи тайно разкопава обекта, откривайки хиляди екземпляри, включително растения от тропическите гори, насекоми, паяци, риби и птичи пера.

Вкаменелостите са се образували преди 11 и 16 милиона години и са важни за изясняване на историята на австралийския континент. заявява д-р Маккъри.

Фосилите, които открихме, доказват, че районът някога е бил тропическа гора и че животът е бил богат и изобилен тук, в Централните платна, NSW“, пояснява Маккъри.

„Много от вкаменелостите, които откриваме, са нови за науката и включват паяци, гигантски цикади, оси и различни риби“, разказва Маккъри.

„Досега беше трудно да се каже какви са били тези древни екосистеми, но нивото на запазване на това ново находище на вкаменелости означава, че дори малки крехки организми като насекоми са се превърнали в добре запазени фосили“, каза Маккъри.

Фосили от новото австралийско находище. (A) Перо (AM F.145096); (B) ларви на мушичка (Chaoborus sp.: Chaoboridae, Diptera) (AM F.146585); (C) наяда на водно конче (AM F.145848); (D) паразитоидна оса (AM F.146703); (E) насекомо от сем. Symphyta (Tenthredinoidea: Symphyta) (AM F.145093); (F) паяк (Theridiidae) (AM F.145550); (G) близък план на власинки на паяк (AM F.145550); и (H) мигаломорфен паяк (Mygalomorphae) (AM F.146659). Мащабни линии, 100 μm (G), 750 μm (B), 1 mm (A и D), 2 mm (E), 2,5 mm (C и F) и 5 ​​mm (H). Кредит: Michael Frese et al., DOI: 10.1126/sciadv.abm1406

Доцент Майкъл Фрезе, който заснема фосилите с помощта на микрофотография и сканиращ електронен микроскоп (SEM), обяснява, че вкаменелостите от McGraths Flat показват невероятно запазени детайли.

„Използвайки електронна микроскопия, мога да изобразя отделни клетки на растения и животни и понякога дори много малки субклетъчни структури“, разказва Фрезе.

Различни микрофосили. (A) Гъбична хифа (AM F.146156.2); (B и C) гъбични клетки, подобни на дрожди (AM F.145847.1); (D) Dicellasporites sp. (AM F.145716.1); (E и F) люспи на крилата на пеперуда (AM F.146089.1); (G) нематод (AM F.145716.2); (H) Rugulatisporites trophus (AM F.145717.1), показващ отпечатъка на външната обвивка на семе; и (I) Rugulatisporites sp. семе (S) (AM F.146155.1). Мащабни линии, 2 μm (F), 5 μm (D), 10 μm (H и I), 20 μm (A, B и E) и 50 μm (C и G).

Доказателство за прецизно запазване във вкаменелости от McGraths Flat. (A и B) Микроструктура на изкопаемо перо (AM F.145096), показваща запазване на меланозома; (C и D) меланозоми, запазени в окото на изкопаема риба (AM F.145094); (E и F) фосил на муха (Limoniidae cf. Tonnoirella) вкаменелост (AM F.146583) със запазена омматидия на окото; (G и H) листо на лигодиум - къдрава папрат (AM F.146600), показващ структурата на устицата. Мащабни линии, 1 μm (B и D), 10 μm (H), 50 μm (F), 0,5 mm (A) и 5 ​​mm (C, E и G).

„Вкаменелостите са запазили и доказателства за взаимодействия между видовете. Например в риба имаме запазено стомашното съдържание на рибата, което означава, че можем да разберем какво ядат. Намерихме и примери за цветен прашец, запазен върху телата на насекоми, за да можем да разберем кои видове кои растения са опрашвали“, добавя Фрезе.

„Откриването на меланозоми (субклетъчни органели, които съхраняват меланиновия пигмент) ни позволява да реконструираме оцветяването на птиците и рибите, които някога са живели в McGraths Flat. Интересното е, че самият цвят не се запазва, но чрез сравняване на размера, формата и модела на подреждане на меланозомите в нашите вкаменелости с меланозоми в съществуващи екземпляри, ние често можем да реконструираме цвят и/или цветни шарки“, обяснява Фрезе.

Доказателство за биотични взаимодействия. (A и B) Стомашно съдържание на риба (AM F.145094), което показва, че се е хранила предимно с мушици (Chaoborus sp.); (C и D) паразитен глохидий, прикрепен към опашната перка на риба (AM F.146607); (E и F) цветен прашец, запазен върху главата на насекомо (AM F.145093); и (G и H) форетичен нематод, прикрепен към тялото на дългорог бръмбар (Cerambycidae: Coleoptera; AM F.145098). Мащабни линии, 25 μm (F), 100 μm (H), 250 μm (B и D), 1 mm (C и E), 5 mm (G) и 10 mm (A).

Вкаменелостите са открити в богата на желязо скала, наречена „гоетит“, която обикновено не се смята за източник на изключителни вкаменелости.

„Смятаме, че процесът, който е превърнал тези организми във фосили, е ключов за това защо са толкова добре запазени. Нашите анализи показват, че вкаменелостите са се образували, когато богатите на желязо подземни води се оттичат в билабонги [крайречно езеро, останало от старото корито на реката] и че утаяването на железни минерали е обвило организмите, живели или паднали във водата“, добавя Маккъри.

Д-р МакКъри каза, че вкаменените растения и животни са подобни на тези, открити в тропическите гори в Северна Австралия, но че има признаци, че екосистемата в McGraths Flat започва да се засушава.

Миоценската епоха (преди около 23–5 милиона години) е време на огромни промени в Австралия. Австралийският континент се е отделил от Антарктида и Южна Америка и се е носел на север. Когато започва миоценът, в Австралия е имало огромно богатство и разнообразие на растителен и животински свят. Но преди около 14 милиона години рязка промяна в климата, известна като „средно миоценско прекъсване“, причинява масово изчезване на видове. През втората половина на миоцена Австралия постепенно става все по-суха и тропическите гори се превръщат в сухи храсти и пустини, които сега характеризират австралийския пейзаж. Новооткритото фосилно находище, McGraths Flat, предоставя безпрецедентен поглед върху това какви са били австралийските екосистеми преди това засушаване.

Растителни макрофосили. (A) Banksia sp. (AM F.146586); (B) отделни цветя, за които се смята, че са свързани с Malvales (AM F.146587); (C) връх на листа с цял ръб (AM F.146588); (D и E) зъбци на папрат, приписани на Lygodium sp. (AM F.146589 и AM F.146600, съответно); (F) миртовиден лист с изпъкнала интрамаргинална жилка и множество мастни жлези (AM F.146591); (G) клонка от Gymnostoma sp. (AM F.146590); (H) различен тип миртовиден лист с изпъкнали мастни жлези (AM F.146592); (И) едро назъбено листо с полукраспедодромно жилкиране (AM F.146593); (J) близък план на мастните жлези на AM F.146592; (K) Agathis sp. (AM F.146603); и (L) крилато семенце (AM F.146604). Мащабни линии, 1 mm (B, G, J и L) и 1 cm (A, C до F, H, I и K).

Разнообразието от запазени фосили, заедно с изключителната точност на запазване, позволява изключителни прозрения за важен момент от миналото на Австралия, време, когато мезичните екосистеми все още доминираха в континент, отбелязва научният директор на Кралските ботанически градини Виктория, професор Дейвид Кантрил (David Cantrill).

„Вкаменелостите на McGraths Flat ни дават поглед към растителността и екосистемите на един по-топъл свят, такъв, който вероятно ще изпитаме в бъдеще“, коментира Кантрил.

Справка:  “A Lagerstätte from Australia provides insight into the nature of Miocene mesic ecosystems” 7 January 2022, Science Advances.
DOI: 10.1126/sciadv.abm1406