17 юли 2019
  •  Говорят медиците

Животът зависи от скоростта на разширяване на Вселената

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 март 2016 в 17:3671061
Сливанията на неутронни звезди произвеждат мощна гама радиация, която може да унищожи планетите или да ги направи неблагоприятни за живот. Снимка: НАСА

Международен екип физици свързва влиянието на скоростта на разширяване на Вселената и стойността на космологичната константа с появата на живот.

Изследването е публикувано в списание Physical Review Letters.

Учените са изследвали с компютърни симулации влиянието на мащабните гама експлозии на свръхнови върху обитаемите планети като Земята. Те открили, че когато става въпрос за възникване и запазване на живота, е по-добре да сме по-далече от съседите си - и космологичната константа (и съответстващата й тъмна енергия) ни помага, пренареждайки космическата околност, разказва Science News.

Физиците всъщност доказват валидността на антропния принцип, според който животът във вселената е възможен, защото са благоприятни стойностите на константите, характеризиращи средата в която живеем.

Сегашният темп на разширяване на вселената води до минимално въздействие на мощните гама експлозии върху Земята и позволяват достатъчно производство на водород за образуване на звезди и планети около тях. Ако скоростта на разширяване на Вселената бе по-голяма, не биха могли да се зародят звезди и планети от газово-праховите облаци, а ако космологичната константа бе нулева (тоест нямаше тъмна енергия) Вселената нямаше да се разширява ускорено.

"В гъста среда ще имаме много експлозии и те ще са твърде близо до нас", разказва Раул Хименес (Raul Jimenez), космолог и теоретичен физик от Университета на Барселона в Испания и автор на новото изследване. "Най-добре да бъдем в края или в райони, които не са гъсто населени от малки галактики - тоест точно там, където е Млечният път".

Космологичната константа (ламбда) фигурира в уравненията на общата теория на относителността и описва нулевата енергия от физическия вакуум (тъмна енергия). Тя остава постоянна в по-голямата част от космологичните модели.

Танг 01.03 2016 в 18:03 1
Това, че космологичните следствия от подобна аргументация съвпадат с антропоцентричния, космологичен принцип ("антропен", буквално преведено, би означавало "човешки"), съвсем не го прави валиден и съвсем не означава, че учените са имали точно това в предвид. Със същата вероятност може да сме просто на правилното място в правилното време, като страничен продукт на съвсем друга космологична аргументация. Или пък това да важи само за този, локален участък от Вселената. Или, както ще признаят самите космолози, Ламбда-СТМ (lambda-CDM) космологичния модел (текущата ни, всепризната космологична теория) страда от "долен лимит" (точността на модела е релевантна само при структури, по-големи от 400 мил. св.г.), поради което е непълен и вероятно доста неточен.