Златото се произвежда от сблъсък на неутронни звезди

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 април 2016 в 14:16 8076 0

Една снимка на Reticulum II. Деветте звезди, описани в статията, са оградени в червено. На вложки е показано много силното присъствие на барий, един от основните наблюдавани екипа елементи, образувани от бързо поглъщане на неутрони. Източник: Alexander Ji, Anna Frebel, Anirudh Chiti, and Josh Simon

От къде е дошло златото и платината на Земята? Наблюдението на една наскоро открита мини-галактика, образувана в детските години на Вселената дава отговор.

Най-леките елементи в периодичната таблица са произведени малко след Големия взрив. По-тежки елементи се създават в звездите чрез ядрен синтез и чрез катастрофални експлозии. Но къде се образуват най-тежките елементи като злато и олово? Астрономите вече шестдесет години не са едно и също мнение.

Една наскоро открита мини-галактика, може би ще даде отговор. Новата галактика, наречена Reticulum II е една от най-малките близки до нас галактики. Близостта и я прави примамлива цел за екип астрономи, водени от Джош Саймън Карнеги, чието изследване е публикувано в Nature.

Такива свръхслаби галактики-джуджета са реликви от епохата, когато се раждат първите звезди във Вселената. Те обикалят нашата галактика Млечен път, а простият им химичен състав може да бъде използван, за да се реконструират процесите от началото на Вселената, включително образуването на елементите.

Много от елементите са създадени от ядрения синтез във вътрешността на звездите, където два атома се сливат и се произвежда много енергия. Резултатът е нов, по-тежък атом. Всички елементи по-тежки от цинк обаче възникват по друг начин, наречен "поглъщане на неутрони". ​​При тази реакция в атомното ядро се сблъскват неутрони и се трансформират в протони. Резултатът е различен, по-тежък атом.

Неутроните могат да бъдат уловени бавно, в продължение на дълъг период от време, в самата звезда или само за няколко секунди, когато катастрофално събитие предизвика изблик на неутрони (r-процес). Различните видове елементи се създават по различен начин.

Преди това астрономите са смятали, че свръхновите могат да бъдат "виновникът" за бързия вид на процеса, но изследването на тази малка галактика, Reticulum II, поставя този възглед под въпрос.

Оказва се, че седем ярки звезди в тази галактика съдържат много повече елементи, причинени от бързо поглъщане на неутрони (от барий до платина), отколкото която и да е подобна галактика.

В този случай отпада възможността за избухване на свръхнови като остава всъщност само една възможност - сливане на неутронни звезди (свръхплътни останки от масивни звезди, от които произлизат свръхновите). Това означава, че повечето, ако не всичкото злато и платина на нашата планета се е образувало по подобен начин.

Източник: phys.org