21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Звезда изчезна от Вселената. Вместо ярка свръхнова стана черна дупка (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 май 2017 в 13:4558380

Звездата N6946-BH1 слезе от сцената "с хленчене вместо с гръм и трясък", пише сайтът на НАСА.

В продължение на няколко години американски астрономи наблюдават с космическите телескопи "Хъбъл" и "Спицър", както и с наземния Large Binocular Telescope (LBT), тази звезда, докато тя изведнъж изчезва от погледа им.

Изследването е публикувано в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Това е масивна, умираща звезда, която вероятно се е преродила в черна дупка.

Звездата, която е 25 пъти по-масивна от нашето Слънце, е трябвало да се взриви в много ярка свръхнова. Вместо това, тя безславно умира, оставяйки след себе си черна дупка.

Тази звезда в близка галактика може да обясни защо астрономите виждат рядко свръхнови от най-масивните звезди, заяви Кристофър Кочанек (Christopher Kochanek), професор по астрономия в Университета на Охайо.

"Обикновено се смята, че една звезда може да се трансформира в черна дупка, само след като е била свръхнова", обяснява Кочанек. "Ако една звезда може да не се проявява като свръхнова и веднага се превръща в черна дупка, това ще помогне да си обясним защо не виждаме свръхнови от най-големите звезди".

Звездата се намира в галактиката NGC 6946, спираловидна галактика на 22 милиона светлинни години от нас, наречена "Fireworks Galaxy" (галактика Фойерверк), защото често се случват там свръхнови, например, SN 2017eaw, открита на 14 май свети сега близ до максималната си яркост.

От 2009 г., една звездата, наречена N6946-BH1, започва да свети все по-слабо и до 2015 г. угасна съвсем.

Обречената звезда, наречена N6946-BH1, е 25 пъти по-масивна от нашето слънце. Тя започна да изсветлява слабо през 2009 г. Но до 2015 г. се оказа, че е угаснала. На базата на наблюдения изследователи в крайна сметка стигат до заключението, че звездата трябва да се е превърнала в черна дупка. Това може да е съдбата на много масивни звезди във Вселената. Източник:  NASA, ESA, and P. Jeffries (STScI)

"N6946-BH1 е единственият пример на звезда, която не се превръща в свръххнова, през първите седем години от нашето проучване. През този период се случиха шест нормални свръхнови в рамките на галактиките, които наблюдавахме, което предполага, че от 10 до 30% от масивните звезди умират като не успяват да станат свръхнови", заяви Кочанек.

Видео към новината