Звездата с "извънземна мегаструктура" потъмня отново (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 май 2017 в 00:35 8267 0

Кредит IPAC/NASA Ultraviolet: STScI (NASA)

Звездата KIC 8462852 в инфрачервена (2MASS survey) и ултравиолетова (GALEX) светлина.

Най-странната звезда в нашата галактика отново напомни за себе си, съобщи Тhe Аtlantic.

Звездата "Таби" (KIC 8462852) започна отново да избледнява и загуби 2% от яркостта, продължавайки поредицата си от мистериозно "мигане", което се приема за знак за възможното съществуване на извънземна цивилизация, построила "мегаструктура" около нея.

Необичайната звезда се намира на около 1300 светлинни години от Земята в съзвездието Лебед, във външните краища на нашата галактика. KIC 8462852 очарова учените, тъй като редовно губи блясъка си, но отново връща първоначалната си яркост. Такова поведение не е наблюдавано при никоя друга звезда.

Новото събитие озадачи и въодушеви астрономите, защото това е първият път, когато потъмняването се наблюдава в реално време, представяйки изключителна възможност да се види какво блокира светлината на звездата.

Табита Бояджиън (Tabetha Boyajian), астроном в Университета на Луизиана, и Джейсън Райт (Jason Wright), астроном в Университета на Пенсилвания, са сред учените, работещи по решаване на тайната на KIC 8462852. Понякога я наричат с прякора "Таби", на името на Бояджиън, водещ автор на първото проучване на звездата.

Първите наблюдения на звездата са направени с космическия телескоп Кеплер, който следи яркостта на звездите от 2009 г. насам, като търси малки спадове в светимостта, намек, че има екзопланета или две (или седем).

Астрономите предоставиха данните Кеплер на разположение на обществеността чрез една програма, наречена Planet Hunters, за насърчаване да се включат в търсенето на екзопланети и учени-непрофесионалисти. През 2011 г. група от доброволци забелязват странни светлинни модели, идващи от KIC 8462852. Не бе виждано нещо подобно в 150 000 звезди, наблюдавани от Кеплер.

Източник: НАСА

Астрономите все още не знаят какво причинява това поведение на периодично затъмняване, което беше съобщено за първи път миналата година. В яркостта на звездата се наблюдават спадове с повече от 20%, което е значителна промяна, която предполага, че нещо голямо трябва да е на орбита около нея.

Има няколко възможни интерпретации, включващи естествени, космически явления, като например натрупване на отломки от удар или близки астероиди. Но както казва астрономът Рос Андерсен (Ross Andersen), това обяснение ще има смисъл само ако звездата беше по-млада и това не е всичко.

В ранните етапи на една слънчева система, включително нашата собствена, дискове от прах (протопланетарни дискове) се въртят около тяхната звезда - майка, преди в крайна сметка да бъдат погълнати или оформят планети от гравитацията си. Такъв прах излъчва откриваемо инфрачервено лъчение. Астрономите не са наблюдавали такова около KIC 8462852. Това осначава, че звездата може да е твърде стара за тази хипотеза.

Сфера на Дайсън. Източник:  Danielle Futselaar / SETI International

Другото обяснение е свързано с извънземните. Според някои, като Райт и неговите колеги, нередовните светлинни модели биха могли да са мегаструктури в орбита около звездата, технологични артефакти, построени от напреднала космическа цивилизация. Този път астрономите ще имат възможност да уловят "спектри" от затъмняването на звездата, които ще покажат какъв материал са обектите, кото са на орбита около нея. Възможно е данните да покажат, че материалът има технологичен произход.

Райт заявява в петък, че астрономите имат спектрални данни от някои обсерватории и ще ги анализират от събота сутринта. "Не мисля, че ще се реши тази загадка този уикенд", заявява той, но астрономите ще имат някаква информация, от която може да се започне.

А ето как изглежда началото на затъмняването от 19.05.2017: