Звезди от тъмна материя генерират странните космически сигнали, според нова хипотеза

НаукаOFFNews Последна промяна на 04 август 2017 в 15:59 28569 1

Концепция на художник за поглъщане на звезда от черна дупка. Източник: Alfred Pasieka/SPL

Източникът на мистериозните бързи радиоимпулси може да бъде "звезда" от тъмна материя в капана на черна дупка, според изводите на японски учени, цитирани от NewScientist.

Изследването е публикувано в arХiv.

Обектите, които виждаме в пространството - звезди, планети и газово-прашни облаци - съставят само около 18% от масата на Вселената. Останалата част е т.нар. тъмна материя, която не може да се забележи, освен чрез гравитационните й взаимодействия с всичко останало.

Никой не знае какво точно е тъмната материя, но има една хипотеза, според която тайнствената субстанция се формира от едни все още теоретични частици, наречени аксиони (Axion). Тези частици, ако има такива, трябва да са много леки, дълготрайни и взаимодействат слабо с другата материя около тях.

Аичи Ивазаки (Aiichi Iwazaki) от Университета Нишогакуши (Nishogakusha University) в Токио заяви, че тъй като в началото Вселената е била по-малка, е имало по-големи възможности за аксионите да се привличат помежду си и са можели да се слепват до образуването на аксионни "тъмни звезди". Това обаче ще става най-вече в близост до центъра на галактиките, което прави по-вероятно те да се окажат в околностите на свръхмасивните черни дупки, които са на същото място, обградени от акреационни дискове от газ.

За първи път така наречените бързи радиоимпулси (Fast Radio Bursts - FRB) са били открити през 2007 година. Те траят само няколко милисекунди. В същото време тези импулси освобождават енергия, колкото Слънцето излъчва в няколко десетки хиляди години. Все още няма обяснение за това явление - някои смятат, че това може да е работа на някаква "извънземна цивилизация", но тази хипотеза не е популярна в научната общност.

Според учените от Университета Нишогакуши FRB може да са резултат на взаимодействието на аксионните "звезди" с акреционните дискове на свръхмасивните черни дупки.

Акреационните дискове има мощно електромагнитно поле. Взаимодействие му с "звездата" от тъмна материя води разпада на аксионите, придружен с излъчване на фотони. Същите тези фотонни импулси, като до нас достигат само най-ниските енергии на радиовълните, се регистрират от наземните радиотелескопи. Това представляват известните FRB.

Тази версия също не намира всеобща подкрепа сред научните среди. Все пак тя обяснява някои аспекти, свързани с FRB. Например, защо има повторение на радиоимпулсите през различни интервали време.

Според Ивазаки ефектът може да е в резултат от преминаването отново и отново на аксионна звезда през акреционния диск на черна дупка. Това може да стане на различни интервали, докато магнитното поле на диска не преобразува достатъчно аксиони във фотони, така че аксионите да не представляват компактен обект.

Един от проблемите на модела на Ивазаки е, че той приема, че аксионите взаимодействат по-силно с магнитните полета, отколкото предполагат много други теории, обяснява Лесли Розенбърг от Университета на Вашингтон в Сиатъл.

Все пак аксионите са атрактивна хипотеза за тъмната материя, защото решава някои открити въпроси на физиката на елементарните частици и не изискват много допълнения към Стандартния модел, казва Йорг Йекел (Joerg Jaeckel) от Университета в Хайделберг в Германия.

Стандартният модел е господстващата теория на физиката на елементарните частици и е оцеляла при всеки тест досега.

Стефан

05.08 2017 в 09:18

Ех, японци, японци ...
Тури там скоростта на взаимодействието, и добави члена за обратната еластична вълна. Не се връзва ли? Или не е еластична? А каква е? Мьосбауерова? Съвсем?
Затова и индусите са по-добри от вас, макар че от сиромашия ядат хлебарки. Сещат се за още три члена в същото уравнение:)
Не че аз мога да го реша де, но поне общата идея за грешката е ясна.
Феерични сте като технолози, що ви трябва да се правите на европейци там, където ние пък сме слаби.

За статията обаче, +.