Звездите се нуждаят от партньор за най-ярките експлозии на Вселената

Ваня Милева Последна промяна на 15 януари 2020 в 00:02 6145 0

Кредит: University of Warwick

Звездите трябва да бъдат в двойни системи, за да създават изблици на гама-лъчи - най-големите и най-ярките експлозии във Вселената, констатира проучване на Университета на Уоруик, Великобритания.

Тайната на бързото въртене на звездите, необходимо за експлозията, е в приливните сили, подобни на тези, които възникват между Луната и Земята, съобщава пресслужбата на университета.

Откритието е описано в списанието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society .

Гама експлозиите (GRB - gamma-ray burst) е мощно освобождаване на високоенергиен материал в космоса и най-яркото събитие във Вселената. Експлозията се получава, когато масивна звезда, която е около десет пъти по-голяма от Слънцето, се превръща в свръхнова, колапсира в неутронна звезда или черна дупка и изстрелва релативистична струя материал в космоса.

За да образува тази струя (джет), звездата трябва да се върти достатъчно бързо и да поддържа тази скорост на въртене. Изследователите от Университета на Уоруик моделират поведението на тези масивни звезди по време на колапса им и откриват, че звездите се нуждаят от друга звезда- партньор, за да образуват джет. Тоест, експлозиите на гама-лъчи се случват в двойни звездни системи.

Астрономите откриват, че ефектът на приливните сили от близък съсед може да накара звездата да се върти със скоростта, необходима за създаването на експлозия на гама-лъчи и поддържането на ъгловия импулс, необходим за образуването на джет.

Справка: Binary population synthesis models for core-collapse gamma-ray burst progenitors