19 август 2017
  •  Говорят медиците

Звукови вълни могат да намаляват мощността на цунами (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 февруари 2017 в 09:0039770
Ако се въздейства с чифт звукови вълни върху цунами, като това, което удари Япония през 2011 г., може да се отслаби водната стена и да се намали на нейната височина, твърди изследовател. Снимка: REUTERS

Огромната водна стена - цунами може да бъде укротена.

Ако се пусне в правилния момент определен тип звукова вълна, известна като акустично-гравитационна вълна, може да се отслаби водната стена и да се намали на нейната височина, предлага математик, съобщава Science News.

Разработката на Осама Кадри (Usama Kadri) от Университета в Кардиф, Уелс, е публикувана в Heliyon.

Големи вълни цунами може да се образуват от големи подводни земетресения, подводни свлачища, подводни вулкани, които образуват ударни вълни. А цунами пък могат да генерират акустично-гравитационни вълни (acoustic-gravity waves - AGWs). Тези акустично-гравитационни вълни достигат дълбоко под повърхността на океана, могат да се простират на десетки или стотици километри и лесно да пропътуват дълги разстояния с високи скорости.

Идеята на Кадри е да бъдат стартирани две акустични-гравитационни вълни през водата при земетресение, предизвикващо цунами. Вълните ще бъдат настроени така, че да обменят енергия с цунамито, преминавайки през него, да преразпределят енергията на вълната цунами и по този начин да намалят максималната й височина.

Изображението илюстрира нарастването на височината на вълната. Цунамито се движи отдясно наляво и влиза в контакт с акустично-гравитационна вълна, която се движи отляво надясно. Това принуждава енергията на цунамито да се преразпредели, да се намали нейната амплитуда.

(a) Илюстрацията показва вълните цунами и акустично-гравитационните, генерирани в Индийския океан от земетресението през 2004 г. AGWs пътуват много по-бързо и могат да бъдат открити от специална станция. (b) Илюстрация на предложената система за смекчаванена цунамито.

Гасителят на вълните цунами все още е теоретичен - учените все още не могат да създадат необходимите високо-енергийни вълни. Но Кадри предполага, че с помощта на неговия метод амплитудата на разрушителното цунами от 2004 г. в Индийския океан би могла да се намали с почти 30 процента. Това означава височината на водната стена да се намали с пет метра, което е достатъчно потенциално да се спасят много човешки животи.

Схема на райони с риск за цунами.

Слон уби ловеца си