20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Граховите растения могат да вземат решения дали да „поемат риск“

Те нямат централна нервна система, но това не пречи да мислят по свой собствен начин

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 юли 2016 в 10:0033361
Снимка: loghouseplants.com

Граховите растения нямат нервна система, но според ново изследване те умеят да преценят опасността за съществуването си и да преценят дали обстоятелствата налагат да се поеме риск. Те са дори „шокиращо умни“, разказва Рhys.org.

Изследването е публикувано в Current Biology.

Международен екип учени от Великобритания и Израел установил, че грахът е първото растение без нервна система, което изглежда "разбира" риска и дори може да взема решения въз основа на това "знание". Това означава, че то може да избере ситуация, при която може и да не получава много хранителни вещества, но е по-безопасен избор за живота му или ще рискува, ако оцеляването му е в опасност.

Източник: Pea Plants Show Risk Sensitivity/ Current Biology

Снимката показва експеримента, използван за определяне дали грахови растения претеглят рисковете при вземането на решение как да растат. Източник: Hagai Shemesh

За да потвърдят своята хипотеза, в поредица от експерименти, учените разделят корените на всяко растение между две саксии, в които имат равни средни концентрации на хранителни вещества, но когато в едната саксия има постоянно ниво, а в другата - променливо ниво, въпросът е дали растенията ще "предпочетат" да пуснат повече корени в едната или другата саксия.

Снимката показва как граховото растение се отглежда в две саксии и претегля рисковете при вземането на решение как да расте.Източник: Hagai Shemesh

Растенията избират саксията с променливото ниво (т.е. ще рискуват), когато средното ниво на хранителни вещества е ниско, и саксията с постоянното ниво хранителни вещества (т.е. няма да рискуват), когато средното ниво на хранителни вещества е високо.

Това е така, защото когато средното ниво на хранителни вещества е под това, което е нужно за растението, за да оцелее, променливият вариант поне предлага възможност за късмет. От друга страна, когато средните условия са добри, е по-"разумна" безопасната опция.

Изследователите открили, че това е точно направили граховите растения.

Източник: Hagai Shemesh

„Сложното и интересно поведение на граха може да бъде теоретично предсказано като биологична адаптация. Тепърва ще проведем още експерименти, за да разберем как видът е еволюирал до такава степен, че да може да се пригоди към най-различни условия на живот“, коментира водещият автор на изследването д-р Алекс Каселник (Alex Kacelnik) от Оксфордския университет.

Учените изразяват своята изненада от констатациите, според които граховото растение наистина умее да взема решения и да поема рискове за съществуването си, както животните и хората.

Това откритие предполага, че растителните видове са доста по-интелигетни, отколкото предполагаме, и много добре знаят как да използват възможностите си, за да оцеляват при различни условия.

vmv
06.07 2016 в 11:28 1
Май е неправилно да се говори за интелигентен избор.

"...грахът е първото растение без нервна система, което изглежда "разбира" риска и дори може да взема решения въз основа на това "знание"..."

"Изборът" е чисто физически процес, при който има взаимодействие между падащото лъчение (в/у "зелената" част на растението - външна среда), генетичната памет-връзки за структурни превръщания от семето, еволюционно изградена и от Корените - също внасят външна за растението информация от разпад на връзките в хранителната среда.
Тази "тройна" информация непрестанно се обменя посредством проводящите: тъкан+течна среда и при надпрагов потенциал, гените "решават" какво ще се превръща от едно в друго.
Процесите се диктуват от смесване и обмен на информация, съдържаща се във фотоните. Промяната на средата от корен-инфо предизвиква ген-реакция за структурни изменения - за постигане на равновесие - устойчивост на структура във времето... Няма мисъл - има реакции - физически (и химически за разпад).