Как Мъск и Tesla искат да променят света – ІI част

С какво още остана да се справи Илон Мъск?

Антон Оруш Последна промяна на 01 май 2016 в 09:58 72565 0

С пробег от над 300 км, Tesla Model S с лекота удовлетворява изискванията на повечето потребители за ежедневна употреба. Даже в зает ден при градско каране на зает човек едва ли се достига границата от 300 км. Но при междуградски и международни карания проблемът продължава да стои. Мъск предложил следното решение.

Идеята била да се построи международна мрежа от електрически зарядни станции. Tesla разработили Supercharger – мощна зарядна станция, която да стане основата на тези електрически "бензинови колонки". Обикновено зарядно устройство, захранвано от мрежата, може за зареди Model S за 5-10 часа, в зависимост от избраната зарядна система при покупката на автомобила. Разбираемо е, че никой не иска да чака толкова време, тъй като за същото действие при конвенционален автомобил ще са необходими не повече от 5 минути. Но Supercharger може да зареди батерията за пробег от 100 км за около 10 минути! Тоест, ако Вие изминавате разстоянието между Лос Анджелис и Сан Франциско (600 км), ще се наложи да прекарате в зареждане общо за около 20-30 минути.

Това за момента изглежда чудесно, но за тази цел зарядни станции като горната трябва да има навсякъде, където се очаква човек да шофира. Ето как се очаква да изглежда "зарядната карта" на територията на САЩ към края на тази година:

Разбира се, Европа и Азия също ще бъдат покрити с мрежа от зарядни пунктове.

В момента единствено електромобилите на Tesla могат да работят със Supercharger, но в бъдеще Мъск планира да позволи и на други компании, произвеждащи електромобили, да се възползват от тази възможност.

Използването на Supercharger е безплатно, освен това скоро почти всички ще работят на слънчева енергия. Илон Мъск даже се шегува, че ако се случи Зомби апокалипсис, на собствениците на Tesla и без това няма да е необходима електрическа мрежа.

Tesla също така наскоро представи нова функция на тази зарядна система: мигновена смяна на батерията. Шофьорът на електромобила го паркира в близост до малкия правоъгълник на първата снимка. От него излиза роботизирана ръка-манипулатор, която демонтира изтощената батерия и монтира нова. Само след 90 секунди Вие вече сте готови да продължите пътя си! Тази услуга ще струва между 60 и 80 долара – горе-долу колкото пълен резервоар с гориво.

Портфейл

Следв като проблемът със зареждането е вече практически решен, на Tesla им остава да решат следния: кой е този, който може да си позволи да даде 75 000 долара за електромобил?

Началната цена на Model S е около 69 900 долара. Но ако Вие искате кола с голям пробег и бързозареждаща се батерия, цената започва да расте. Нещо повече – включат ли се всички възможни екстри, цената може да се качи и до 100 000 долара.

Ако питате Илон Мъск, той ще намери отговор и за това: освен възлизащото на 7500 долара данъчно облекчение, което в САЩ се дава при покупка на електромобил, купувачът осъществява и икономия на гориво в размер на около 2000 долара годишно. Да, но дори и да се отчете това, се получава крайна цена около 55 000 долара, което е над допустимия разход за повечето клиенти. Tesla в скоро време ще пуснат и нов модел – електрически кросоувър под името Model X, но това е просто друг модел от "стъпка 2" – евтин, сравнително масов автомобил. Така че това не решава проблема с цената.

В автомобилната индустрия съществува неписано правило, според което всяко намаление на цената с 5000 долара удвоява количеството клиенти. Ако Tesla произведат някой суперхит, който би бил с 35 000 долара по-евтин от Model S, вероятно това би удвоило броя клиенти 7 пъти или ще ги умножи 125 пъти.

Нека отново погледнем бизнес плана на Tesla:

Ако тази компания наистина ще промени света, то това ще дойде благодарение на изпълнена стъпка 0 3.

Този автомобил ще се нарича Model 3 и се планира той да се появи през 2017 г. Вероятно след данъчното облекчение и икономията на бензин тя ще струва под 20 000 долара.

Но как? В момента батерията на Model 3 струва 20 000 долара. Дори ако Tesla се откаже от своята прословута алуминиева каросерия, направи машината по-малка, а също така отстрани някои по-ненужни екстри, които съществуват в S, дори тогава цената на батерията прави прага от 35 000 долара недостижим.

Големите проблеми изискват големи решения. За да разреши проблема със зареждането, Tesla създаде Supercharger. А за да реши този с цената, създаде следното:

Това е Gigafactory - фабрика за литиево-йонни батерии на стойност 5 млрд. долара, която в момента се строи в щата Невада. Фабриката ще бъде напълно автономна, ще получава енергия от слънчеви батерии, вятър и геотермални източници. В нея ще работят 6500 души.

B момента световното производство на батерии е 30 гигаватчаса и те се използват основно в лаптопи и телефони. Gigafactory ще произвежда повече батерии всяка година и ще увеличи световното производство повече от два пъти. Това ще донесе две огромни предимства на Tesla:

Първо. Компаията планира да увеличи автомобилното си производство до 500 000 бройки на година, а за такова огромно количество са нужни литиево-йонни батерии. Илон Мъск се аргументира по следния начин: "Аз знам, че ако не построим тази проклета фабрика, ние няма да можем да получим нужното количество батерии, а също така, доколкото ми е известно, никой няма намерение да я построи за нас". Числата правят експанзивното изказване още по-ясно: за да произведе достатъчно батерии за своите 500 000 електромобила на година, на Tesla ще са необходими около 30 гигаватчаса батерии в година – целият сегашен обем на световното производство. Гигафабриката едва ще покрие бъдещите собствени потребности, а вече, ако и други компании започнат да произвеждат електромобили в такъв порядък, ще са необходими още фабрики с подобен размах.

Второ. Tesla не само удвоява бъдещото производство на батерии, но и постоянно работи за усъвършенстване на сегашната технология на производство. В резултат на новите разработки една батерия ще стане значително по-евтина – според Илон Мъск с над 30 %. С моментните технологии компанията може да произевжда електромобили с максимален пробег 760 км, но не прави това, тъй като така прекалено много би се увеличила цената на колата. Но както се досещате, с намаляването на цената на батерията максималният пробег ще се увеличи!

Автомобилната индустрия от дълго време се намира в "технологична стагнация" – не се е появила нето една революционна технология, която да освежи пазара. Наистина Tesla все още не е на върха, но пък за сметка на това за пръв път от толкова дълго време виждаме компания, която се издига от самото дъно със скоростта на светлината.

Ако Вие сте някоя от големите, спокойно работещи като добре смазана машина автомобилни компании, които поетапно добавяте неголеми усъвършенствания в продукцията си всяка година, то може ли нещо да бъде по-дразнещо за Вас от успеха на Tesla?

Автомобилните компании знаят всичко за електромобилите и техните предимства. Повечето от тях имат такива разработки от началото на 90-те години, когато щатът Калифорния приема закон, който да задължава компаниите да произвеждат определен процент автомобили с нулеви емисии. Но след като той бива скоропостижно отменен, производителите много бързо обединиха проектите си под общия знаменател ,,боклук“ и ги оставиха в архива с гриф ,,нищо интересно“. След това с радост се върнаха към своите традиционни разработки. Също така автомобилните компании познават изтънко както своите собствени модели, така и психологията на клиентите и са майстори в това да представят дребните подобрения като съществени усъвършенствания в "модела-хит на годината". Дизайнерът на Tesla Франц фон Холцхаузен (Franz von Holzhausen) описва ситуацията така: "Автомобилните компании са сковани от своите производствени и юридически процеси, сковани от ДВГ, сковани от модела на продажби с дилъри, дори и от собствената си история". Електромобилите са различно нещо и никой не знае повече от Tesla по въпроса как да направи добър двигател или да увеличи заряда на батерията. Нещо повече – Mercedes и Toyota извършват всякакви опити да започнат по законен път монтаж на Tesla двигателя в своите електромобили.

Дилърите също имат критично отношение към електромобилите, защото в момента те заработват купища пари, предлагайки части за двигатели и консумативи като масло и антифриз. Това кранче би спряло веднага, ако в продажба влязат електромобилите, които имат далеч по-малко части (вж. предишната статия от серията - Как Мъск и Tesla искат да променят света – І част (видео)).

Основната маркетингова работа, която трябва да свършат електромобилните производители, е да обяснят на клиентите, че електромобилите са огромен скок напред в сравнение с традиционните автомобили, и че бензиновият двигател е мръсен, неудобен и старомоден. Все пак, дори и електромобилът да е главният транспорт на бъдещето, на него му предстои дълъг път, докато стигне дотам. До януари 2015 г. в света са прозведени около 740 000 електромобила. Сравнете това с 80-те млн. традиционни автомобила, продаващи се ежегодно, и с повечето от милиард автомобили въобще. Но все пак електромобилите вървят напред:

Проблемът обаче се състои във факта, че повечето американци в момента не могат да си позволят сегашните модели на Tesla, а другите електромобили разполагат с много по-малък максимален пробег. Средният потребител в САЩ изминава около 60 км средно на ден и пробег от 130+ км е напълно достатъчен за повечето от потребителите. Но 130 км изглежда недостатъчно за повечето потребители и масовото разпространение не рекламира с подобни характеристики.

Гледайки долната схема, планът на Tesla е да произведе автомобил-хит именно в долния десен квадрант (достъпен + достатъчен максимален пробег). Тази област обаче е мишена и на други производители като Volkswagen, Nissan и GM. А появи ли се такъв електромобил, кой ли рекламист ще измисли добро основание за покупката на бензинов автомобил?

Плюсове и минуси

Автомобилът конкурент би трябвало да отговаря на следните изисквания:

  • - да ускорява по-бързо – мигновеният старт на електромобила е подобен на пистолетен изстрел. Няма никакъв времеви интервал между натискането на педала и движението. Няма предавки, бързо и плавно движене. Управлението е безупречно, съвършено безшумно.
  • - да е по-удобен – не е нужно да се кара "от колонка на колонка". По-малко обслужване, няма смяна на масло. Също така електромобилът разполага с повече място, тъй като двигател на практика няма, а под предния капак също има багажник.
  • - да е по-безопасен – без двигателя цялата предна зона на автомобила се превръща в деформационна зона. Това е един от тайните козове, благодарение на които Model S премина с отличен всички тестове за безопасност.
  • - да е по-евтин – тъй като електромобилът работи само с ток, той е зависим само от този консуматив, а неговата цена е относително постоянна. Тоест, при него няма зависимост от волатилните цени на петрола.
  • - да е по-екологичен – защото електромобилът няма никакво, ама абсолютно никакво участие в образуването на градски смогове.

Но електромобилите имат и следните минуси в сравнение с традиционните си "колеги":

  • - хората, които са свикнали на управление с ръчна скоростна кутия, ще трябва да се разделят с този навик
  • - ако Вие шофирате на дълъг път, общо пет дни в годината ще Ви се налага на всеки 3 часа да спирате за 30 минути, вместо 5 минути на всеки 4 часа. Но това са малко спорни изчисления, предвид факта, че на Вас във всеки случай ще Ви се наложи да спирате за 30 минути на всеки няколко часа (вж. отново началото)

Накратко казано, електромобилите все още не са станали част от нашия живот, тъй като имат някои малки минуси, а и рекламата на традиционните возила упорито владее съзнанието на хората. Но електрическите коли ще стават все по-евтини, а максималният пробег все по-голям. Supercharger-ите ще се появяват все по-бързо тук-там, докато накрая се окажат навсякъде, а времето за зареждане ще се намали с усъвършенстването на технологията. Както казва Илон Мъск - "Електромобилите са очевидното бъдеще".

Антон Оруш, Sandacite.bg – http://www.sandacite.bg

Източници:

How Tesla Will Change The World - http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla-will-change-your-life.html

Tesla’s free coast-to-coast Supercharger - http://ecomento.com/2014/01/14/teslas-free-coast-coast-supercharger-route-completed-within-days/

Tesla Gigafactory - https://www.teslamotors.com/gigafactory

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !