Психология на Pokemon Go хейтърите

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 септември 2016 в 12:30 8874 2

Морална позиция, стремеж да се откроиш в тълпата или обикновена склонност постоянно да мърмориш? Какво кара хората всеки път да роптаят срещу всичко, което стане популярно и модерно.

Когато играта Pokemon Go стремително завзе света след излизането си на 6 юли, те заявиха на приятели, роднини и последователи в социалните мрежи, че никога няма да играят тази игра. Те казаха на феновете на джобните чудовища (Pocket Monster - "джобно чудовище") да пораснат, да си намерят работа или просто да се махнат от ливадата им.

"Те" са непоколебим хор от гласове, който става толкова по-силен, колкото повече нараства популярността на песен, игра или идея.

Това се случва всеки път, когато се появи нова мода, така че не е изненадващо, че учени са обърнали внимание на това социално явление, а работата им ни дава някои идеи за психологията на хейтъра, пише Карл Енгълкинг (Carl Engelking) в сайта на Discover magazine.

Защитници на морала

Общо взето, всеки се смята за по-опитен и компетентен, отколкото е всъщност. Това е т.нар. ефект на Дънинг-Крюгер.

Изследванията потвърдиха, че тази склонност важи и за способностите ни за логически разсъждения, граматика, шофиране, емоционална интелигентност и какво ли не още. Същото важи и за морала - смятаме, че ние сме тези, които са го измислили.

Маркетинговите изследователи са научили, че моделите ни на потребление отразяват нашата предубедена морална рамка - ние сме това, което консумираме. В проучване от 2010 година Маркус Гислер (Markus Giesler) и екипа му разширяват тази идея на консуматорски морализъм.

"Всеки път, когато говорим за марки, се намесват по-големи, по-дълбоки морални ценностни системи в играта", коментира Гислер, доцент по маркетинг в Schulich School of Business към Университета в Йорк. "Когато има нещо, което е толкова популярно, колкото тази игра - не може да нямате мнение".

Ето един мем с Клинт Истууд. Да се играе Pokemon Go, поне за някои хора, е обида за свещенната идея, определяща какво да си мъж на място. (Източник: Men United)

В проучването екипът анализира язвителните коментари в сайтовете на феновете на тежките джипове Hummer (Хамър) и сайтовете, в които се възмущават от хамърите и хората, които ги управляват. Провеждат и интервюта със собственици на хамъри в Калифорния.

Собствениците твърдят, че са сурови индивидуалисти, въплъщаващи "американската мечта". Противниците им чувстват, че защитават общото благо и че карането на това чудовище, което може да смаже Toyota Prius и нейните пътници, е социално безотговорно. И двете страни смятат, че са на "правилната", моралната страна.

"Морализаторстването позволява на консуматорите да почетат и валидират своите собствени идеологически убеждения и ценности на фона на различните идеологически възгледи ... като антагонистични заплахи за един свещен морален ред,"  - пишат в своето изследване Гислер и екипът му.

Pokemon Go хейтърите роптаят срещу играта, защото е обида към тяхната концепция за морален ред.

"Аз недоумявам какво у тази игра предизвиква толкова противоречиви емоции", коментира Гислер.

Може би има по-просто обяснение.

Става въпрос само за мен

На планетата има 7 милиарда души и трябва много да се постараем, за да се откроим, а да се противопоставим на общата тенденция е един от начините да го направим. В три проучвания Роланд Имхоф (Roland Imhoff) и Ханс-Петер Ерб (Hans-Peter Erb) показват, че стремежът към уникалност мотивира хората да се противопоставят на влиянието на мнозинството, за да защитят претенцията си за индивидуалност.

В експеримента участниците са събрани, за да дискутират някаква тема. След това попълват личностен тест, но след това им е казано, че стойностите им се вписват перфектно със "Средния Джо". На следващите дискусионни срещи участниците, чиято уникалност бе подкопана, много по-малко се съгласяват с мнението на мнозинството, в опит да си върнат индивидуалността, казват изследователите.



"Никой не иска да изглежда като сива мишка, чиито възгледи са напълно съвместими с мнозинството", заяви Ерб пред германския седмичник Der Freitag.

Facebook и Twitter са бързи и лесни начини да те извадят от състоянието на "Средния Джо", и разобличаването на безбожно популярната игра може да бъде начин за възстановяване на желания статус. Адам Арвидсон (Adam Arvidsson) и Алесандро Калиандро (Alessandro Caliandro) анализират близо 9000 туитове за френската модна къща Louis Vuitton с помощта на качествен изследователски метод, наречен Netnography . Техният анализ показва, че опитът за много потребители е просто парадиране, изграждане на репутация и получаване на одобрение.

"Хората искат да публикуват, да са видяни и чути, това е много важно за някои", коментира Мариус Людек (Marius Luedicke), старши преподавател по маркетинг в City University в Лондон, който не е участвал в изследването. "Колкото е по-критично становището ви, толкова е по-вероятно другите да ви намерят за умен или интересен, ако сте един от първите, които го изразяват".

Haters Gonna Hate

Психолозите Джъстин Хеплер (Justin Hepler) и Долорес Албарачин (Dolores Albarracin) имат дори още по-просто обяснение за противниците на Pokemon Go: мразят, защото обичат да мразят.

В проучване, публикувано в Journal of Personality and Social Psychology, те поискали от 2000 души да определят какво чувстват за множество от разнообразни обекти, като например препариране, здравеопазване и Япония. Участниците, които оценяват тези  несвързани теми с остро неодобрение, е трябвало да повторят оценяването един месец по-късно, за да се гарантира, че това не се дължи само на лошо настроение.

Изследователите изчисляват резултатите, за да се оцени общото отношение на човека - колко много харесва или не харесва нещата като цяло. На идентифицираните хейтъри учените дават описание на един въображаем продукт: “Monahan LPI-800 Compact 2/3-Cubic-Foot 700-Watt Microwave Oven”. Както може би се досещате, хората с отрицателно отношение към всичко, посрещнаха на нож несъществуващия продукт.

Какъв е новият извод от проучването? Хората, които не харесват нещата, с които са запознати, най-вероятно няма да харесват неща, с които не са запознати.

Не е разумно да се правят твърди заключения от тези проучвания, защото всички имат ограничения - такава е същността на изучаването на човешките емоции и поведение. Това са наблюдения, събрани от респонденти на проучвания и тълкувателни методи.

И все пак, сянката, която хвърлят Pokemon Go критиците е безспорна, и ние ще виждаме едно и също нещо да се случва отново, когато следващото "голямо нещо" завземе новинарските емисии.

Но за всички, които мразят Pokemon Go, Гислер посочва с горчива ирония:

"И тези, които я мразят, и тези, които я обичат, допринесат за успеха на марката", отбелязва той.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12688

2

Emil Kasamakov

14.09 2016 в 11:51

"Те казаха на феновете на джобните чудовища да пораснат, да си намерят работа или просто да се махнат от ливадата им."

Само че не може да слагате в един кюп тези, които не харесват играта, само защото не я харесват, заедно с другите, които не искат натрапници на ливадата си. Имаше дори случаи на влизане в домове без разрешение.
Това очевидно са различни причини и вторите имат съвсем нормално желание да не искат нарушаване на частната си собственост.

15914

1

поп Дръвчо

10.09 2016 в 19:58

И статиите като тази допринасят за успеха на марката. Примерно дедо ви поп отиде и прочете какво е покемон-го. Хитра работа на няколко нива - технология, маркетинг, естетика, социални взаимодействия - абе мислено е. А па за някои неща сигурно са извадили и късмет.