SpaceX: историята и фантастичното бъдеще – част ІІ

Как космическият каубой едва не фалира, преди да изстреля Falcon 9?

Антон Оруш Последна промяна на 21 май 2016 в 12:49 9433 0

Още в Лос Анджелис Илон Мъск се опитвал да се освободи от увеличаващото се напрежение, като се разхождал из Дисниленд заедно с брат си Кимбал и неговите деца, но в 16 ч. вечерта се върнал в командния център на SpaceX. Когато ракетата Falcon 1 излетяла, треперещите хора започнали да крещят. Първата степен се отделила, а сетне двигателят Kestrel на втората започнал своята шестминутна работа. Защитната обвивка паднала на земята и след девет минути Falcon 1 завършил работа точно така, както било планирано. След шест години – наистина с четири и половина повече от първоначалното предсказание на Мъск – първата частна ракета с течно гориво достигнала орбита!

"Това е толкова удивително!" – казал Мъск - "Както в поговорката – четвъртият път е вълшебен, а?"

Независимо от всичко това обаче, еуфорията изчезнала бързо. SpaceX, както и другата компания на Мъск, Tesla, била изправена пред сериозен недостиг на оборотни средства. Трябвало да се произведе следващата ракета Falcon 9, а също и капсулата Dragon. На нея се възлагали големи надежди, защото тя трябвало да отнесе първо товар, а сетне и хора на Международната космическа станция. Всеки от тези проекти изисквал около 1 милиард долара за завършването си, а SpaceX се опитвала да произведе и двете машини за доста по-малка част от тази сума. Компанията започнала да набира повече сътрудници и се преместила в по-голяма щабквартира. Освен това било планирано комерсиално изстрелване на спътник в орбита по поръчка малайзийското правителство, но този проект и заплащането му щели да се осъществят чак през 2009 г. А успоредно с това SpaceX просто трябвало да платят заплатите на служителите си. Точно когато компанията разбрала как да изстреля ракета в Космоса, се оказала на границата на оцеляването!

Когато Мъск погледнал цифрите, се оказало, че кризата може да бъде преживяна от само едната компания. "Аз можех да избера SpaceX или Tesla, както и да разделя вложенията между двете компании. Но това беше трудно решение, защото при такъв избор парите щяха да се окажат недостатъчни за всяка една от тях. Ако дадях всичко на единия проект, вероятно щях да увелича шансовете й за успех, но за другата това решение почти сигурно би било гибелно. А точно в този момент беше вече и пикът на икономическата стагнация, и занимания като космически кораби и спортни автомобили изглеждаха напълно неуместни в период на рекордна безработица".

Приятелката на Илон Мъск от това време – британската актриса Талула Райли – казва: "Направо виждах как той се двоуми и говори с вътрешния си глас. Приличаше на самата смърт и ти се струваше, че ей сега ще получи сърдечен пристъп и ще умре".

Изразходвайки по 4 млн. долара на месец, Tesla се нуждаела от мощна финансова инжекция, за да премине през 2008 г. и да остане сред живите. Мъск взимал заеми от приятели, за да плаща консумативите, а междувременно много общувал с различни инвеститори. И наистина имал известен успех – Сергей Брин, съоснователят на Google, вложил 500 000 долара, а друг инвеститор – 2 милиона. Кимбал Мъск загубил много от личното си богатство във времето на стагнацията, но продал всичко, което му било останало, и го вложил в Tesla. "Аз бях сигурен, че Илон ще намери правилното решение, но той просто премного рискуваше" – ще каже по-късно той.

През декември 2008 г. до Мъск достигнала информация, че NASA в съвсем скоро време ще сключи договор за снабдяване на Международната космическа станция. Четвъртият (успешният) старт поставял SpaceX в положение, което позволявало да се получи част от тези пари, а те били повече от 1 милиард долара. По свои канали от Вашингтон Мъск разбрал, че неговата компания може да бъде дори фаворит за сделката.

Що се отнася до Tesla, Мъск и тук използвал "космическата" връзка и предприел поредния рискован опит да събере средства. Той взел кредит от името на SpaceX, който бил одобрен от NASA, и вложил тези пари в Tesla. Продал част от своите акции в компанията Solar City, компанията производител на слънчеви панели, където заемал ръководен пост. Също така, Мъск бил вложител в съвместната (с брат си) компания за разработка на софтуер за центрове за данни Everdream и когато Dell закупили тази компания, Мъск заработил още 15 млн. долара.

Междувременно течали още сделки в същата насока и в SpaceX Илон Мъск и висшето управление прекарали по-голямата част от декември в невероятен страх. Но на 23-ти те изживели прекрасно вълнение. Компанията подписала договор с NASA на стойност 1,6 млрд. долара за изпълняване на 12 полета до МКС и извършване на снабдяване! Сделката за Tesla също била успешно приключена няколко часа преди Коледа. По това време Мъск се намирал с Кимбал в Боулдър, щата Колорадо. Когато всичко завършило успешно, той, се разплакал но... явно не само от радост, защото се оказал само с няколко хиляди долара в сметките. "Аз нямах възможност да купя подарък на Талула или каквото и да било друго. Единственото, което успях да намеря, бяха три мъдри пластмасови маймунки, от онези, будистките, които не виждат, не говорят и не чуват нищо зло".

Антонио Грасиас, инвеститор в компаниите на Мъск и негов приятел, наблюдавал всичко отстрани и разказва следното: "Илон Мъск може да работи страшно много и да издържа повече стрес, отколкото всеки друг, когото съм срещал. Много хора след такава година биха се пречупили и взимат лоши решения. А Илон остана свръхрационален! Колкото по-трудно стане положението, толкова по-добре постъпва той!"

В момента щабквартирата на SpaceX се намира в One Rocket Road в Хоторн, на няколко мили от международното летище на Лос Анджелис. Площта е 51 000 кв. м. и е решена изключително в бяло. Зад главната сграда се съхраняват огромни метални листове, които се превозват в двуетажни заваръчни машини, за да станат истински ракети. В една част на помещенията работници в бели мантии изработват дънните платки и останалата електроника. В специална стъклена херметична камера се намират капсулите, които ще се скачат с МКС. Фюзелажи чакат, готови да бъдат качени в товарните коли. Трудно е да бъде обхваната с един поглед дейността на цялата фабрика.

Този плакат е окачен на стена, водеща към работната стая на Илон Мъск в първия етаж на щабквартирата. Най-вляво Марс е изобразен такъв, какъвто е в момента – празно, студено червено кълбо. А вдясно той вече е е изпълнен със зелена суша, оградена от океани. Планетата е трансформирана спрямо желанията на хората.

Въпреки цялото си на пръв поглед перчене, Мъск може да бъде и удивително непохватен и срамежлив човек. Както много други хора на високите технологии, той често прави паузи, подбира точните думи, но понякога се потапя в чисто научния език и не си прави труд да "превежда" мисълта си на езика на смъртните. Той просто очаква, че Вие ще го разберете.

Също така може да бъде обезоръжаващо искрен. "Аз бих искал да умра с надежда, че човечеството има светло бъдеще – казва той, отхапвайки от сладоледената бисквита, донесена му от асистента - "Ако успеем да решим проблема с енергетиката и станем многопланетен биологичен вид със самоподдържаща се цивилизация на друга планета, тогава всичко ще бъде наред. Защото в такъв случай ще сме успели да се справим наведнъж с всички най-лоши сценарии за Земята".

В момента и трите му някога умиращи компании процъфтяват: SpaceX изстрелва ракета след ракета, Tesla представи Model S – прекрасен електрически седан с широк успех, а Мъск също така запази председателския си пост в SolarCity, която в момента е най-големият в САЩ инсталатор на слънчеви панели.

Илон Мъск обаче също не е идеален. Бивши негови служители действително говорят за изключителната му работоспособност, но изглежда, че той не се съобразява дали това е така и при другите хора. Например, той е способен да държи много и много часове наред колектива си на работа, докато самият Мъск е съсредоточен само и единствено върху решаването на някакъв проблем, имайки една-единствена мисъл в главата и повтаряйки "По дяволите! Трябва да направим това!" Също така, Мъск уволнява служителите си съвсем внезапно и за броено време. През 2014 г. асистентката му (работила цели 12 г. за Tesla и SpaceX) помолила за повишение на заплатата, а той просто й посочил вратата.

Но пък в момента SpaceX успява да побеждава своите американски конкуренти - Boeing, Lockheed Martin, Orbital Sciences – със същото оръжие, с което навремето спечели договора с NASA – много по-ниските цени за полет, а и с настойчиво пропагандираната сигурност на услугата. Докато конкурентите използват ракетни двигатели от чуждестранни доставчици, SpaceX продължава да произвежда своите ракети от нулата само в САЩ. Стандартната цена на един старт от 60 млн. долара е много по-ниска от обикновената в Европа и Япония и успява да надделее дори над Китай и Русия, където съществуват преимущества като евтина работна ръка и традицията на десетилетни държавни дотации.

За близките няколко години са планирани около 50 старта, общата стойност на които е около 5 млрд. долара. Годишната печалба на SpaceX се изчислява на около 12 млрд. долара.

Octaweb

Falcon 9, който на 6 май беше приземен на плаваща платформа е с височина 68 м, 3 м диаметър и 500 тона тегло. Задвижва се от девет двигателя, разположени в осмоъгълна форма, а деветият с намира в средата – т.н. структура Octaweb. Те задвижват първата степен на ракетата, на която е изписана емблемата на SpaceX и американският флаг. Втората степен е по-късата и превозва товара в Космоса. Може да бъде оборудвана с объл контейнер за превоз на пътници или капсули за хора.

В наши дни SpaceX обикновено използва авиобазата Ванденберг за стартове на Falcon 9. Ракетата напуска Земята и се устремява към орбита, не оставяйки съмнения за своите намерения.

Антон Оруш, Sandacite.bg – http://www.sandacite.bg

Източници:

Elon Musk’s Space Dream Almost Killed Tesla - http://www.bloomberg.com/graphics/2015-elon-musk-spacex/

SpaceX launches satellite into space - http://floridapolitics.com/archives/208865-spacex-launches-satellite-space-sticks-rocket-landing

FALCON 9 - http://www.spacex.com/falcon9

История успеха Элона Маска: Тesla, SpaceX и фантастическое будущее - http://hi-news.ru/business-analitics/istoriya-uspexa-elona-maska-tesla-spacex-i-fantasticheskoe-budushhee.html

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !