28 май 2018
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
Какво чувате, когато слушате аудиоклипа Яни/Лоръл?
Яни
Лоръл
Нито Лоръл, нито Яни
И двете!
резултати
FACEBOOK

Защо има толкова малко жени в науката?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 март 2015 в 07:0233500

Според статистика на ЮНЕСКО науката е доминирана от мъже: жените са само една четвърт от международната научна общност. Сред университетските преподаватели те са около десет процента, а сред членовете на национални академии на науките - по-малко от пет.

През 1887 г. английският натуралист и психолог Джордж-Джон Роменс обявява, че умствените способности и размерът на мозъка са вторични полови белези и че при жените са по-малки. Това мнение е без никаква реална научна основа, но дълго време остава популярно. Идеята, че математическите способности на мъжете и жените се различават по рождение, често се среща и до днес.

За щастие, вече са събрани много статистики, които опровергават този мит. Редица изследвания, публикувани от средата на 60-те до края на 90-те години на миналия век, показват, че способността на момчетата и момичетата за решаване на сложни задачи от аналитичен тип съвпадат с точност до десетки от процента, като в началното училище момичетата леко превъзхождат момчетата, а по-късно е обратното.

За да успееш в науката, трябва да придобиеш съответното образование, нали?

Какво е било отношението към жените в престижните университети:

Университетът в Харвард е най-престижният в света, основан е през 1636 г. Първата негова студентка се появява едва през 1943 г.

Университетът в Оксфорд е един от най-старите университети в света, основан е около 1117 г., но започва да приема жени едва през 1920 година, но са се обучавали отделно. Този обичай е премахнат едва през 1970г.

Подобно е положението и в Кембридж, където жени се приемат след 1920 г.

А в Масачузетския Технологичен Институт - едва след 1970г., в Йейл след 1969 и т.н.

Не ви ли прави впечатление, че допускането на жените в тези университети става около 1970 г - времето на апогея на борбата за гражданските права на негрите в САЩ? 

"Научна" обосновка за това защо жените не трябва да се занимават с наука

Уважаемият професор от Харвард Едуард Кларк през 1874г. издава книгата "Полът в образованието", в която сериозно предупреждава обществеността, че жените, които желаят да учат висше образование ще страдат от увеличаване на мозъка, тялото им ще отслабне, ще имат лошо храносмилане.

"Мозъкът у момичетата, които посещават колеж, ще стане по-голям и по-тежък. Така кръвта ще напусне матката, за да се влее в мозъка, в резултат жената може да стане безплодна".

Тридесет години по-късно немският психоаналитик Пол Юлиус Мьобиус издава труда "За физиологичното слабоумие на жените". Мьобиус доказал опитно, че обемът на мъжкия череп е средно с 8% повече от женския. И на базата на това, той заключава, че мъжете са по-умни. 

Предразсъдъците спрямо жените продължават

Неравномерното разпределение на мъжете и жените в науката продължава и до днес. Едно сравнително скорошно проучване, проведено от Касиди Сугимото (Cassidy Sugimoto), показва, че 70% от научните статии за периода 2008-2012 г. са написани от мъже, а 30% – от жени. 

Изследователи от университета в Йейл провеждат следния експеримент: съставят съвършена академична автобиография и я подписват един път с "Джон" , а после - с "Дженифър". Предложили на колегия от професори да оценят колко е компетентен претендентът за поста, както и да дадат препоръка за заплатата му. Колегията от професори, съставена от мъже и жени, с удоволствие и без колебание вземат на работа Джон, но не така благосклонни били към Дженифър и средно на Дженифър е предлагана заплата с 4 хил. долара годишно по-малка, отколкото на Джон.

Стереотипът заплаха и неговото въздействие върху жените

Психолозите са определили, че жените са уязвими заради стереотипа заплаха. При експеримент, например, тест по математика, ако една жена го решава в аудитория заедно с мъже, резултатът ѝ е по-лош, отколкото на мъжете. Когато същата жена работи сама, резултатът е същият, както при мъжете. У жените априори е заложена идеята, че не са толкова умни, колкото мъжете и затова част от мозъка им се опитва да реши задачата, а другата се бори срещу стереотипа заплаха. 

Наскоро в университета на Аризона е проведен следния експеримент: Към тялото на научни сътрудници (мъже и жени) било прикрепено записващо устройство в продължение на три седмици. То се включвало за по 12 секунда на всеки 30 минути. Между другото, резултатите са опровергали мита, че жените са много по-приказливи от мъжете: представителите и на двата пола произнасят на ден около 16 хиляди думи.

Изследователите са установили и въздействието на феномена на стереотипа заплаха. Проверявайки записите, те забелязали, че когато двама мъже обсъждат научен труд, те го правят активно и ентусиазирано; същото се случва и когато го обсъждат помежду си и две жени. Но ако са мъж и жена, първият участва активно в разговора, а тя е изключена от разговора и потисната. Какво се случва? Докато мъжът в разговора е зает само от темата на научната работа, жената си мисли и как да не изглежда глупава. В резултат на това, тя започва да прави грешки и да се държи некомпетентно.

Заради задействаният стереотип заплаха, кръгът се затваря - в науката преобладават мъжете, защото жените виждат в тези среди около себе си предимно мъже и не се чувстват добре в тази мъжка среда. Как да се реши проблема? Като се увеличи броят на жените в науката.

Европейската комисия се намесва

Европейската комисия, притеснена от оскъдността на жени в науката, пуска на официалната си интернет страница един неуместен клип. 

 него се използват същите маркетингови трикове, като че ли предлага козметика, а не научна кариера. Клипът е в голяма степен сексистки, независимо от намеренията си.  

"Това е най-тъпото и най-сексистко нещо, което съм виждал през живота си. Използвайте истински учени - не манекенки.", се казва в един от коментарите.

По-късно клипът е свален заради ясната негативна реакция на обществеността.

Как да се пише за жени в науката без сексизъм

Тези указания са разработени от Ан Финкбайнер (Ann Finkbeiner). Тя казва, че ако правите статията за жена учен, не трябва да пишете:

  • че е жена;
  • какво работи съпругът й;
  • че е отгледала деца;
  • че е пример за подражание за другите жени;
  • че тя е "първата жена, която ..."

Така не пишете за мъжете, нали?

Екипът на Наука ОFFNews поздравява с уважение и респект всички жени, които се занимават с наука. 

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Разни
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.