Коледната приказка: Каква част от историята за Рождеството е вярна?

Ваня Милева Последна промяна на 23 декември 2019 в 11:47 7481 1

Кредит Needpix

Тези дни често ще се припомня коледната приказка за раждането на Исус в ясла и за Витлеемската звезда, и други фантастични детайли, но доколко в тези подробности има историческа истина?

„Моето, а и мнението на повечето други библеисти, е, че в коледната история на Евангелията има много малко надеждни исторически факти“, разказва Брент Ландау (Brent Landau), специалист по религиозни изследвания от Университета на Тексас в Остин.

Други обаче твърдят, че тъй като Исус е бил второстепенна за онова време историческа фигура, родена в затънтенa римска провинция, е впечатляващо, че изобщо съществуват някакви доказателства за живота и смъртта му, отбелязва Бен Уидърингтън III (Ben Witherington III), учен от Теологическата семинария в Асбъри в Уилмор, Кентъки, и автор на „New Testament History: A Narrative Account“ (Baker Academic, 2003).

"Бих искал да приложим същия принцип на историческото изследване към библейските данни, каквито прилагаме към всички други древни данни, например като към Галската война на Юлий Цезар", коментира Уидърингтън.

Денят на раждането

Повечето учени са съгласни, че Исус вероятно не е роден през 1-вата година.

Кеплер се е опитвал да свърже някакви астрономически аномалии с Витлеемската звезда, звездата в Евангелията, която води влъхвите, отиващи да почетат бебето Исус. Неговите изчисления определят раждането на Исус през 4 г. пр. н. е., но вероятно това е неправилно както по исторически, така и по астрономически причини, заяви Джудит Вайнгартен (Judith Weingarten), археолог и автор на блога Zenobia: Empress of the East. За да може Исус да се роди по време на царуването на цар Ирод, управлявал провинция Юдея по това време, раждането трябва да е било по-близо до 1 г. пр. н. е.

По същия начин почти никой не смята, че 25 декември е наистина рожден ден на Исус. Историята за възкресението на Исус е била много по-важна за ранните християни, отколкото раждането му, а датата на рождения му ден не се появява до 336 г., когато излиза римски календар. А се споменава в Библията, че по това време овцете са били полето, което предполага времето да е било по-топло, така че може да се е родил през пролетта, отбелязва Уидърингтън.

Магическа звезда

Евангелието на Матей описва влъхвите или магьосниците, които идват във Витлеем от изток, за да почетат бебето Исус, „царя на евреите“, с дарове. И все пак няма исторически летописи, които да свидетелстват за подобни пътувания от някой влъхва по това време, казва Ландау.

В продължение на 2000 години много учени се опитват да намерят астрономически аномалии, които да съответстват на Витлеемската звезда.

"Почти всяка година има нещо необичайно", отбелязва Вайнгартен пред Live Science.

Но няма как някакво движение на звезда в небето да сочи към конкретна къща, заявява Ландау. Освен това няма смисъл влъхвите, които идват очевидно от Йерусалим, да имат нужда от звезда, която да ги насочва към Витлеем, само на 16 км по същия път, казва Вайнгартън.

И все пак думата "звезда" по онова време би имала повече значение, отколкото в момента приписваме на нея, обяснява Уидърингтън.

„Повечето древни хора са смятали, че звездите са живи същества“ или ангели, появнява Уидърингтън.

Така че, ако историята се чете като живо същество, което се появява като кълбо от светлина, показващо пътя на  влъхвите, тогава историците няма нужда да се опитват да свързват звездата с конкретно астрономическо събитие, а трябва да я разглеждат като по-скоро като чудотворно местно явление, отбелязва Уидърингтън.

Клането на младенците

Въпреки че цар Ирод е бил известен като жесток владетел, нито един историк не споменава „клането на младенците“, при което Ирод уж убива всички бебета на възраст под 2 години във Витлеем, въпреки че историкът Йосиф Флавий е презирал Ирод и не е спестявал никакви подробности, когато става дума за неговите жестокости, разказва Вайнгартен.

Но като се има предвид, че във Витлеем вероятно е имало по-малко от 1000 жители, възможно е убийството на младенците да засяга само три - четири бебета, отбелязва Уерингтън.

„Не говорим за улици, покрити с мъртви бебета“, коментира Уидъртън пред Live Science. "В свят, пълен с бруталност и насилие, не е ясно дали смъртта на няколко безименни бебета в заспало село би влязла в учебниците по история", разсъждава Уидъртън.

Неомъжени родители

Историците са склонни да се съгласят, че Йосиф и Мария са били неомъжени по време на зачеването на Исус - ключов момент за тези, които вярват в непорочното зачатие. Този детайл се подчертава и в двете повествования за детството на Исус, въпреки че е бил скандален за онова време. Това предполага, че в началото е имало истории, че раждането на Исус е било "нередовно", разказва Ландау.

Въпреки че някои библейски учени се съмняват в достоверността на Евангелията, това не означава, че авторите на оригинала са лъгали умишлено. Древните са смятали разказите за раждането на Исус за правдиви в по-широк смисъл, даже когато са жонглирали малко свободно с фактите, коментира Ландау.

Независимо доколко от детайлите са верни, историите все още имат сила.

"Дори когато историите са полуистински, са все пак симпатични. Кой иска да знае, дали е имало звезда, ясла, влъхви? - Тези, които искат да развалят купона - и историците!" - обобщава Вайнгартен.

Източник: A Christmas Tale: How Much of the Nativity Story Is True?, Live Science

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

8119

1

Nelumbo

26.12 2019 в 21:53

Неомъжени родители?!
Не е ли неженени?