Митология на вегетарианството

Ваня Милева Последна промяна на 01 май 2015 в 12:17 28930 26

Една мода в диетите - вегетарианството - набира все повече почитатели, представяйки се като съвършено отношение на човека към храната - като най-морален и най-здравословен избор. Дали е така?

Принципите на диетите при различни заболявания и добре познатите и скучни истини за правилното хранене като цяло много не са се отклонявали от истините, познати още от времето на Хипократ.

Но и при храненето се появяват модни тенденции, които са заблуждаващи и дори опасни, въпреки многобройните си ревностни последователи.

Аз не оспорвам ничие право на избор, а само претенциите, че вегетарианството:

• че не убива живи същества;
  • че човекът е бил поначало вегетарианец;
  • че растителната храна може да достави всички необходими вещества за развитието на човека;
  • че вегетарианците са по-здрави заради начина си на хранене.

Мит 1: "Аз никого не ям"

Хората стават вегетарианци по широк кръг от причини, не на последно място от които е идеята, че нямаме право да убиваме и изяждаме други съзнателни същества. Но в статия ("Ordering the vegetarian meal? There’s more animal blood on your hands"), публикувана от австралийски учен, Майк Арчър AM, професор в Университета на Нов Южен Уелс, твърди, че тези, които избират вегетарианска диета всъщност са отговорни за смъртта на повече животни, отколкото любителите на месото.

Арчър цитира австралийски статистики, които показват, че произвеждането на пшеница и други зърнени храни убива най-малко 25 пъти повече съзнателни животни на килограм използвани протеини - т. е. една диета на растителна основа причинява повече щети на околната среда, както и много по-голяма жестокост към животните, отколкото животновъдните ферми.

Да бъдеш вегетарианец спасява живота на кравата, но заплашва бъдещето на други съзнателни същества. Снимка: theconversation.com

Ако се пасе крава на едно пасище, вместо то да бъде разоравано за растителни култури, в крайна сметка ще се стигне до смърт, признава авторът, смъртта на кравата. Но отглеждането на растения на същата площ пасище убива много същества - малки бозайници, змии, гущери, мишки и други. Той описва една ужасяваща сцена, в която хищни птици следват австралийските земеделски плугове на ята, хранейки се с труповете на умрели животинки, които машините оставят след себе си. И това дори без да се отчитат вредите, причинени от изкуственото напояване, наторяване и пестицидите.

Един килограм протеин, получен от животновъдите, отнема живота на много по-малко живи същества, т.е. месоядството е по-хуманен, етичен и екологично чист вариант на хранене.

Благодарение на месоядството сме стигнали до нивото да можем да изберем да сме вегетарианци.

Хората имат право на избор какво да ядат, както и да избират етичните аспекти на своя избор. Но как хората, за разлика от всеки друг вид животни в природата, развиват когнитивната способност да отчитат и етиката на своя избор?

Част от отговора е: като ядат животни. "Първото изискване за развитието на голям мозък," - пише хардвардският антрополог Ричард Враням (Richard Wrangham) в "Catching Fire: How Cooking Made Us Human", "е възможността да получава енергия и да я получава надеждно". Енергийно плътно и лесно за усвояване, месото (особено сготвено) е отличен източник на храна за мозъка.

За един грам мозък се изискват 16 пъти повече калории, отколкото за мускулите и без месо и мазнини никога нямаше да има Хомо сапиенс.

Всъщност, повечето антрополози смятат, че когато нашите прадеди са започнали да ядат месо, мозъкът им е започнал бързо да увеличава размера си. В по-големите мозъци, разбира се, е можело да се вместят по-развити когнитивни функции, включително абстрактни мисли и език. Така че, може да се каже, че яденето на месо ни е дало възможност да обсъждаме етиката на яденето на месо. За нашите предци, изборът да използват месо от други животни, може да не е бил въпрос на оцеляване, но с избора си те са допринесли за развитието на човешкия вид, за това, което сме днес - за съвременния Хомо Сапиенс.

Мит 2: "Човекът поначало е вегетарианец"

Сред вечетарианците е в обръщение и тази, неподкрепена с никакви научни доказателства теза - че човекът е приспособен изначално към растителна храна, а употребата на месо е извращение в последствие.

Нашият храносмилателен тракт не е на тревопасно

Тревопасните имат голям многокамерен стомах и огромен апендикс, обитаван от симбиотични микроорганизми. Например заекът има апендикс с дължина от 30-40 см, а на коня апендиксът има обем от 30-40 литра. Много хищници въобще нямат апендик, а за човека той е рудиментарен (загубил в хода на своето развитие функциите си) орган , дълъг само 7-8 см. Дължината на червата при хората са около 7 м, около 8 пъти по-дълги от тялото им. При котките това съотношение е около 5, при кравите - 20, при овцете - около 30. Сам се натрапва изводът къде стои човекът според този фактор.

Нашите братовчеди - маймуните са всеядни

Маймуните са всеядни - дори да се хранят предимно с растителна храна, но ако им попадне гущер или птиче гнездо, не пропускат възможността да попълнят запасът си от аминокиселини и животински мазнини. Шимпанзетата дори си организират колективен лов за други дребни животни, че и за други маймуни.

Павианите са всеядни и по принцип не отказват никаква храна.

Нужни са калории

Нашите предци преди милиони години са правили същото, не са отказвали и мърша. А когато са започнали да използват копия и други оръжия са добавили още месо в рациона си. При преселването си в по-студените райони и по време на ледниковия период хората не биха оцелели без месо и животински мазнини. Те са лесно смилаеми  калорични храни. Те дават за едно и също количество храна много повече калории, т.е. може да се произведе повече топлинна енергия.

Зъбите ни са приспособени за всякаква храна

Структурата на човешките зъби и храносмилателният тракт са адаптирани към смесена храна. В челюстите на човека има три вида зъби:

• резци - за захапване и отрязване на храната;
  • кучешки - за захващане и задържане на хапката, докато тя бъде откъсната;
  • кътници - за механично раздробяване на храната.

Тревопасните животни, например конят (вляво), има широки и плоски кътници за раздробяване на растителната храна. Човекът (вдясно) има не само кътници и но и резци и типичните за хищниците кучешки зъби.

И трите вида са междинен вариант между хищници и тревопасни. Кучешките зъби са развити и функционално натоварени при хищниците. При тревопасните няма кучешки зъби, а широки и плоски постоянно растящи кътници. Те нямат емайл, защото той така или иначе, ще бъде изтрит. При хищниците кучешки зъби са много големи от човешките - те им служат и за оръжие, а кътниците не са плоски, а заострени, защото трябва да се справят със сухожилия и кости.

Мит 3: Растителната храна е пълноценна

Необходимостта от протеини

Един възрастен може някак си да оцелее на чисто растителна храна, но за бебета животинските протеини са абсолютно необходими. Тези нужди може да се осигури майчиното мляко в началото, но след това липсата на животински протеини в първите години от живота на децата може да доведе не само до различни нарушения на физическото и менталното (умственото) здраве, недостигът на протеини причинява спиране на растежа при децата, отслабване на имунитета им, сърцето и дихателната им система.

Снимка: www.care2.com

Протеините в растенията, дори в бобовите, са много по-малко, отколкото в месото или рибата. В растителните протеини липсват незаменимите аминокиселини. Те са "незаменими", защото човешкият организъм не може да ги синтезира от други. А растителните протеини се усвояват лошо - част от тях остават вътре в клетъчните стени защото целулозата не може да се преработи. Много от съдържащите се в растенията вещества унищожават трипсина - фермент, разлагащ белтъците до аминокиселини.

От къде ще дойде желязото

Друг проблем на вегетарианската диета е произвеждането на кръвта. В растителните продукти има малко желязо, което е необходимо за синтез на хемоглобин, а също и необходимият за усвояването на желязото витамин В12. Част от него навлиза в човешкото тяло от чревните бактерии, но те се намират в дебелото черво, където В12 почти не се абсорбира. Без постоянен прием на този витамин вегетарианците, особено жените и децата, могат да получат желязо-дефицитна анемия.

Витамин D се набавя от животински продукти

В чисто растителната диета не достигат и някои други витамини от групата В и витамин А. Без да се вземат хапчета вегетарианци ще изпитват недостиг на калций и витамин D, който се синтезира от отсъстващия в растителните мазнини холестерол. Той се съдържа в рибеното масло, яйцата и черния дроб - все животински продукти.

Липсата на витамин D води до остеопороза и повишена чупливост на костите. Да, човешкото тяло може да синтезира този витамин, но това количество може да задоволи 2/3 от нуждите му.

Мит 4: Учените са доказали, че вегетарианците са по-здрави, отколкото месоядците и живеят по-дълго

В подобни изявления се съдържа заблуда, подобна на смесването на корелация и причинно-следствена връзка, за което говорихме неотдавна.

В почти всички проучвания, в които авторите правят категорични заключения относно ползите от вегетарианството, може да се намерят много методологически грешки - на първо място, неправилен избор на контролната група.

Върху здравето и дълголетието влияят десетки други фактори. Само по себе си вегетарианството практически няма ефект върху продължителността на живота или здравето, няма дори върху телесното тегло.

Помислете върху това, че вегетарианците много по-вероятно, отколкото обикновените граждани не пушат и не пият, спортуват и като цяло водят по-здравословен живот. Самият факт, че са си направили труда да спазват някакъв хранителен режим говори, че не се отнасят с голямо внимание към здравето си.

Мит 5: Религията забранява

Замисляли ли сте се защо традицията на вегетарианството е предимно в топли страни? То е избор, не защото месоядството вреди, а заради недостиг на природни и други ресурси. В тези страни например хладилниците са рядкост.

Да, в Индия има и религиозни принципи, макар че в хиндуизма няма изрична забрана за употреба на месо и риба. Лично съм видяла в Южна Индия, в града на Сай баба - Путапарти - да се лови и употребява риба. Будизмът забранява убиването на живи същества, но не и употребата на месо - върху бедната почва и климатичните условия на Тибет трудно виреят някакви земеделски култури, затова местният будизъм не се противопоставя на месоядството.

Това трябва да ни наведе на мисълта, че религиозните забрани често са в резултат на местните условия, възможности и достъп до разнообразна храна.

Моят инструктор по йога, един истински мъдър индийски учител, Пракаш Чандра Белвал, който никога не е вкусвал месо, не ни е препоръчвал да правим същото. Казвал ни е, че тук, в България традициите са други и дори може да се разболеем, ако се откажем за дълго от месото.

Do Vegetarians Kill More Animals Than Meat Eaters?

The Ethical Dilemma Inherent in the Weekday Vegetarian Plan

Why It’s Ethical to Eat Meat

Ordering the vegetarian meal? There’s more animal blood on your hands

Диетология с мифологией: Человек есть то, что он ест

20.12 2015 в 23:36

Човешки същества
Характеристиките, за които вече стана дума, при хората са много подобни на тези при животните, които се хранят с плодове, близки са на тези при тревопасните и са напълно различни от характеристиките на месоядните. Това се вижда много добре на таблицата по-долу. Както и при антропоидните маймуни, дължината на храносмилателния тракт при човека е 12 пъти по-голяма от дължината на тялото. По кожата на човека има милиони фини пори, които охлаждат тялото чрез потене, пием вода чрез всмукване като всички други животни, неядящи месо, структурата на зъбите и челюстите ни също е вегетарианска, в състава на слюнката, която е алкална, се съдържа ензима птиалин, необходим за предварителното разграждане на зърнените храни. Човешката физиология не е като при месоядните. Анатомията ни и храносмилателната ни система показват, че от милиони години сме се развивали и еволюирали, като сме се хранили с плодове, ядки, зърнени храни и зеленчуци.
Нещо повече, очевидно е, че природните ни инстинкти не са хищнически. Повечето хора биха се ужасили, ако трябва със собствените си ръце да убиват животните, които ядат, а оставят други хора да убиват животните за месо, което те консумират. Вместо да ядат сурово месо, както правят всички месоядни животни, хората го варят, пекат, пържат и подправят с какви ли не видове сосове и подправки, така че, в крайна сметка то няма нищо общо с вида си в сурово състояние. Един учен обяснява това така: „На всяка котка биха потекли слюнките при вида и миризмата на парче сурово
Книгата е сканирана, разпозната и предоставена от Спиралата 6
месо, но не и ако помирише плодове. Ако подобно на хищниците, човекът беше в състояние да се нахвърли върху беззащитна птичка, да се наслаждава, разкъсвайки я със собствените си зъби, все още жива, изсмуквайки топлата й кръв - е тогава наистина бихме могли да твърдим, че природата е заложила в него месоядния инстинкт. От друга страна, чепка сочно грозде пълни устата ни със слюнка и дори да не сме гладни, бихме си хапнали само заради чудесния й вкус".
Учени, естественици, в това число и великият еволюционист Чарлз Дарвин, твърдят, че нашите древни прадеди са се хранили с плодове и зеленчуци, а оттогава в течение на хилядолетия нашата анатомия не се е променила. Шведският учен фон Линне казва: „Човешката структура, вътрешна и външна, сравнена с тази на другите животни, показва, че плодовете и сочните зеленчуци представляват тяхната основна храна."
Много научни трудове показват, че физиологически, анатомически и инстинктивно човешките същества са перфектно пригодени към хранене с плодове, зеленчуци, ядки и зърнени храни.

26.06 2015 в 18:18

95% от написаното е е супер плоско и манипулативно...нито е трябвало да се пише,нито да се чете...нямам думи...

25.06 2015 в 20:41

И още нещо... ние не сме маймуни, нито пък някога сме били

25.06 2015 в 20:39

Пълни глупости, недостиг на витамини? хаха, какво се съдържда в растенията тогава, животински протеин??
Айде стига сте говорили глупости. Скоро ще бъде и официално доказано, че месото е канцерогенно за човека.
Човешкия организъм наподобява на растителноядните животни, не на хищниците. Нямаме естествени оръжия за ловуване, дори зъбите са ни са за смилане, а не за разкъсване и гълтане, както правят хищниците. Еволюцията сигурно е спряла за нас, да, това така става. Природните закони са в сила за всички и ние не сме изключение въпреки жалкия ни стремеж да се откъснем от нея.

13.06 2015 в 13:12

Самият факт, че са си направили труда да спазват някакъв хранителен режим говори, че не се отнасят с голямо внимание към здравето си. хахаха.. По голяма безсмилица не бях чел скоро.. Като си направиш труда да спазваш здравословен хранителен режим това означава, че полагаш грижи за здравето си, а не обратното. Може така малко да се поразровиш глупачке и да видиш къде живеят най-дълго в света и колко месо ядат по тези региони.. и да не говориш глупости от 1001 нощ.. Окинава Япония например ядат риба по празници, по случаи, а не редовно.. Адвентистите в Лома Линда Калифорния които са вегани живеят средно до 89 години, това е областта в света, в която тази група от населението живее най-дълго и са вегани.. Защо ли? И защо по дяволите си правите труда да плиуете нещо, от което си нямате на идея, нито сте опитали..хора без работа, без цел, хейтари Тази дето е написала Ваня.. статията е доста тъпо същество.. ако си няма работа поне нещо полезно да направи за себе си, а не да сере там където не трябва.. Ако намали месото може и да поумнее.. капилярите в мозъка му са и се задръстили от наситени мазнини и холестерол.. И ако наистина не ядеш месо ще видиш колко по свежо мислиш задръстена затъпяла патка. Относно б12 зимаш си б комплекс и не ти трябва повече. Има и желязо на таблетки. Предпочитам да си набавям витамините по този начин отколкото да ям мърша и да затъпявам като авторката..

10.05 2015 в 16:28

И крайно време е думите и действията на вегетарианците да имат покритие - да спрат да пият вода, защото в нея има микроорганизми, бактерии, така де месце, което лакомо и постоянно, всеки ден поглъщат и умъртвяват тази жива материя. :))) К'ви хуманисти са тогава?!

10.05 2015 в 08:46

"За" или "против" месото? Що се дърляте бе момчета и момичета? Още древните римляни са казали: Във виното е истината!

07.05 2015 в 22:38

Вегетарианци, вегани и т.н. Тука се говореше за аутопсии и сравнение, интересно какво точно ще се преценява. Дали предлагащия е правил това някога? Нали във веганството има доктрина за неубиване, това не включва ли и отвращение към рязането на хора, или за веганите нормалните месоядни не са хора или животни :)
Статийката е малко наивна но вярна фактологически. Ако на някой гледащ с отвращение мръвките не му харесват фактите трябва да се запита дали употребата само на растителна храна не е оказала влияние върху аналитичните и познавателните функции на неговия мозък, не се заяждам, има такива свидетелства. А който не иска да убива животни - всеки ден неговото собствено тяло утрепва милиони микроорганизми, а слонските му крака стъпкват стотици дребни насекоми - замислете се за това!

07.05 2015 в 13:29

До: КМЕ

Личи си че сте запознат/а със темата. Много ми хареса Вашият коментар, само не можах да разбера как ако направим аутопсия на два "човешки организма", ще разберем че единия е: "по-здрав, по-работоспособен, по-мислещ и по-добронамерен"??? Наистина моята "биологична/медицинска култура" не е толкова богата но не мога да си представя по какви критетрии ще бъде направено сравнението... Както и да е, разбирам идеята да не се убират живи същества но по пътя на логиката след като растенията са живи същества и те не трябва да се убиват за да се ядат?!? Значи остана: въздух, вода и слънде като източник на енергия, би трябвало да са Ви достатачни. И без сме почти 7 млрд. души и трябва да се вземат някакви мерки!

07.05 2015 в 11:35

Кравите не ядат само трева, ами и зърно, и соя. За всеки килограм месо, изяждат по 20 кг вегетарианска храна. Много плиткоумен "анализ", офнюз! Вземете някой реален учен барем за консултант!