17 декември 2017
  •  Говорят медиците

3D напечатани бактерии създадоха "жива татуировка" (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 декември 2017 в 10:2017480
Снимка: MIT

Екип учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) разработиха нов метод за 3D-печат на генетично модифицирани клетки на бактерии, които позволяват да създават т. нар. "живи" татуировки, която реагира на различни стимули.

Проучването е публикувано в списание Advanced Materials.

Електронните татуировки и технологиите за интелигентни мастила през последните години показват огромен потенциал. Освен това данните от тези технологии могат да се използват за преносими сензорни устройства или за контрол на такива устройства.

Сега екип изследователи от MIT решава да експериментира със живи клетки в тази технология.

Оказа се, че здравите клетъчни стени на бактериите са най-доброто решение, тъй като те могат да издържат на силата на дюзата на 3D-принтера. Бактериите се оказаха напълно съвместими с хидрогелите, необходими за точния 3D-печат.

За да тества техниката, екипът създаде триизмерно изображение от бактериални клетки върху еластомерен слой. Сложната татуировка представлява дърво с клони, всеки от които е направен така, че да реагира на различни химически стимули. В резултат на това всеки клон на нарисуваното с бактерии дърво успешно демонстрира възможностите на технологията.