Авиоинженерът Валери Балиев: Твърде много автоматизация и икономии вероятно са причина за катастрофите на Боинг 737 Макс 8

НаукаOFFNews Последна промяна на 16 март 2019 в 10:02 8850 0

Фактът, че с един и същ модел самолет, "Боинг 737 Макс 8", в рамките на 5 месеца станаха две смъртоносни авиокатастрофи в Етиопия и Индонезия, отнели живота на 346 души, говори, че гигантът в самолетостроенето, Боинг, има сериозни проблеми.

След последната катастрофа в Етиопия се наложи всеобща забрана за полети с този модел машини в небето над Европа, включително и България. Сега президентът Доналд Тръмп и Федералната авиационна администрация са разпоредили САЩ да се присъединят към страните, забранили полетите и така може да се каже, че самолетът е под забрана да лети пътници по целия свят.

Две катастрофи за пет месеца е обезпокоителен рекорд за самолет, който влезе в експлоатация едва преди две годинии изглеждаше много перспективен.

Причините за двете катастрофи изглеждат сходни, но все още са в процес на разследване.

Какво може да се каже сега, преди да излязат официални доклади, което няма да стане по-рано от няколко месеца?

Според авиоинженер Валери Балиев, бивш служител на ДП-РВД, причините са много и комплексни.

"Да започнем с жестоката конкуренция между Боинг и Еърбъс.

Boeing737 MAX е четвъртото поколение на 737, наследявайки Boeing 737 Next Generation (NG).

Airbus стартира семейството на Airbus A320 NEO през декември 2010 г., постигайки 1029 поръчки до юни 2011 г. и наруши монопола на Боинг с American Airlines с поръчка за 130 A320 NEO през юли.

В надпреварата за пазари между двата гиганта в самолетостроенето, Boeing 737 MAX се оборудва с по-ефективни (CFM International LEAP-1B) двигатели, аеродинамични подобрения (най-вече с уинглети на крилата) и модификации на корпуса. Серията 737 MAX стеснява тялото на самолета и го удължава, с това се усложнява центровката на самолета (разпределението на товара за балансиране на центъра на тежестта).

По-големите двигатели CFM LEAP на 737 МАКС са разработени, защото 737 седи много ниско до земята (целенасочен дизайн, който позволява да се обслужват малки летища с ограничено наземно оборудване). Боинг леко измества двигателите напред и ги повдига по-високо върху пилоните. (Ако поставите двигател твърде близо до земята, той може да засмуче отломки, докато самолетът рулира.) Тази нова позиция промени центъра на тежестта на самолета, създавайки потенциал носът да се издигне по време на излитането.

Наклоненият нос е проблем в полета. Ако носът се повдигне прекалено високо и самолетът може да загуби скорост при излитане (така наречения срив на скоростта) , когато скоростта е необходима най-много, за да осигури подемна сила. За да се преодолее това действие, Боинг проектира софтуер, наречен Система за увеличаване на маневрираща характеристика, или Maneuvering Characteristics Augmentation System MCAS. Когато датчик на фюзелажа открие, че носът е твърде висок, което в крайна сметка може да доведе до срив на скоростта на самолета, MCAS автоматично избутва носа надолу.

Според мен е имало и претоварване на самолета, на което системата MCAS не е могла да реагира адекватно и е попречила на действията на пилотите.

Аз мисля, че при катастрофата на Lion Air е имало грешка в сензора, което е причината за подаване на неправилни данни към MCAS, насочвайки носа към гмуркане. Пилотите Lion Air не са могли да определят истинската си въздушна скорост и надморска височина и се борят да поемат контрола над самолета преди катастрофата, тъй като самолета се люлее 10 минути.

В самолета също липсва предупредителна светлина, която би предупредила пилотите за критичната ситуация.

Данните, че 8 пилоти не са били специално обучени да използват MCAS в тренировъчните центрове на Боинг са меко казано смущаващи. Защото Боинг, подкрепен от FAA (Федералната авиационна администрация), искаше да сведе до минимум разходите и времето за сертифициране на пилоти, които вече бяха обучени по други 737 версии. Също така има данни за няколко пилоти от Max 8, че са се оплакали от неадекватното обучение.

В заключение Балиев заяви:

„Както във всяка авиокатастрофа, са се съчетали много фактори, но автопилотът е основният проблем. На Боинг 737 Макс 8 е монтиран супер автоматичен автопилот, какъвто няма на никой друг самолет досега. И при екстремна ситуация се противопоставя на командите на екипажа.”

„Според мен е имало и претоварване на самолета, на което автопилотът не е могъл да реагира адекватно и е попречил на действията на пилотите”, 

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !