13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Евтина биоразградима пластмаса от трева (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 януари 2015 в 14:1220760

Специалисти по генно инженерство от MIT (Масачузетския технологичен институт) са успели да разработят метод за производство на биоразградим полимер от трева, съобщава Technology Review.

Повечето пластмаси в момента се правят от изкопаеми горива. Това поражда редица проблеми. Първо и най-очевидно е, че допринасят за парниковите газове и глобалното затопляне. Освен това, пластмасите не са биоразградими, пълнят сметищата и са токсични, когато се изгарят. Някои от тях могат да бъдат рециклирани, но това изисква допълнителна енергия.

Повечето пластмаси, продавани днес, се правят от нефт, един изчерпаем ресурс, за разлика от тревата, която расте почти навсякъде.

Преди две десетилетия, учените на MIT откриват метаболитни гени, които позволяват бактериите да произвеждат естествен полимер наречен PHA. Това обаче изисква бактериите да се хранят с растителни захари в скъпи ферментатори. В центъра на технологията на растителна основа на Metabolix е полимерът полихидроксибутират (PHB), най-простият член на PHA. Новият метод ще изисква по-малко оборудване и не особено плодородна земя.

Компанията Metabolix от Кеймбридж, Масачузетс, вече продава този биоразградим полимер.

Главният научен ръководител на Metabolix, Оливър Пийпълс (Oliver Peoples) прогнозира, че методът ще бъде по-чист, отколкото обичайното производство на пластмаса от изкопаеми горива.

Продукти като биоразградими пластмасови торбички все още се считат за пазарна ниша. Ако разчетите на компанията са правилни, цената на полимера на растителна основа ще бъде по-малко от половината от днешните цени на подобни продукти, което го прави икономичен за широка употреба.