22 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Искате ли да знаете какво си говорят вашите растения? (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 юли 2016 в 09:0230180
Снимка: Vivent

Ако някой ви каже, че слуша какво му говорят неговите растения, ще си мислите, че е луд. Всъщност растенията издават фини електрически сигнали, с които общуват, но те са толкова слаби, че трудно се откриват.

Сега ново устройство ще позволи на собствениците на растения да следят какво сигнализират те, и екипът, създал Phytl Signs Explorer, се надява, че устройството ще ни помогне да разберем повече за комуникацията между растенията, съобщава New Scientist

В растенията са открити електрически сигнали преди повече от 100 години, през 1873 г., но досега са слабо проучени, защото се заглушават от фоновите електромагнитни смущения.

Учените, които изучават растенията, имат малка представа какво всъщност става вътре в тях. "Кога и защо едно растение използва електрически сигнали, и каква е тяхната роля в комуникацията на растенията, не е много ясно," - коментира Герхард Обермайер (Gerhard Obermeyer), биофизик по растенията от университета в Залцбург в Австрия.

Новото устройство, наречено Phytl Signs Explorer, преодолява този проблем, като свързва сензорите си директно с растението. То измерва напрежението в растенията с помощта на два електрода, поставени един в почвата и друг, прикрепен към листата или стеблото.

Промяната в напрежението означава, че растението създава някакъв шум ("говори"). Колкото по-висок е "писъкът", толкова е по-бърза промяната.

Компанията, разработила устройството, базираната в Швейцария Vivent, има за цел да разработи иновативни решения и уникални технологии, следящи за здравето на растенията.

Едуард Фармер (Edward Farmer), биолог от Университета на Лозана в Швейцария, е проверил дали откритите от устройството сигнали наистина идват от растенията. В лабораторията, той записва електрическите събития в растенията в отговор на наранявания, а след това сравнява сигналите с тези от PhytlSigns. "Устройството PhytlSigns показва тези сигнали много по-добре", отбелязва той. "Устройството открива слаби сигнали, повечето от които нямат известна биологична функция."

"Дали растението се развива добре или вехне? Дали е активно или спокойно? Има ли вредители, увреждащи вашите растения? ...Целта на Phytl Signs Explorer е да се разбере как комуникират растенията и да се използва тази информация, за да им се осигурят оптимални условия за растеж", пише в уебсайта на кампанията в Kickstarter.

Устройството може да се свърже с телефон или таблет. Най-евтиният вариант на устройството, който може да си купите в Kickstarter, е Super Early Bird и струва 129 швейцарски франка. Цената на дребно ще бъде 225 шв. франка.