18 декември 2017
  •  Говорят медиците

Китай проведе първата свръхтайна квантова видеоконференция

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 септември 2017 в 10:3889540
Източник: PAN Jianwei

Първият квантов видеоразговор се проведе между председателя на Китайската академия на науките, Бай Чунли (Bai Chunli), в Пекин и австрийския му колега Антон Зайлингер (Anton Zeilinger) във Виена.

Както беше съобщено от Китайската академия на науките, първата демонстрация на междуконтинентална квантовата комуникация се състоя на 29 септември с помощта Micius, първият квантов спътник, изведен в орбита от Китай през 2016.

Хората се нуждаят от сигурни комуникации. По-специално, с експоненциалното нарастване на използването на интернет и електронната търговия, важно е създаването на сигурна мрежа с цялостна защита на данните.

С успешното шифроване на този видеоразговор, австрийските и китайските учени показаха изключителния практически потенциал на тази орбитална квантова технология за бъдещото развитие на глобалните комуникации. Решаващото предимство на квантовата технологии в сравнение с конвенционалните комуникационни технологии е, че хакерството е невъзможно поради различните закони на квантовата физика, подчертава Австрийската академия на науките.

Китайската академия на науките обяснява, че традиционната криптография често се основава на изчислителната невъзможност на някои сложни математически функции.

За разлика от тях, квантовият ключ на разпределение (quantum key distribution- QKD) използва единични фотони в квантова суперпозиция (наслагване на състоянията), което гарантира безусловна сигурност между отдалечени патрньори. По-рано разстоянието за квантова комуникация е било ограничено до няколкостотин километра, поради загуби в оптичния канал или в свободното наземно пространство. Обещаващо решение на този проблем е използването на сателити и базирана в космоса връзка.

Източник: PAN Jianwei

Сателитът Micius, посветен на експерименти в областта на квантовата наука стартира успешно на 16 август 2016 от Jiuquan, Китай, и се намира на орбита на височина от 500 километра. Сателитът е оборудван с три системи: трансмитер на QKD, източник на вплетени фотони и приемник/предавател и анализатор на квантовата телепортация. Пет наземни станции са построени в Китай за комуникации със сателита Micius.

Основната полза от този подход е, че спътници ще могат лесно да покриват две наземни локации, които са на хиляди километри разстояние.

"Дори ако в бъдеще бъдат произведени перфектните оптични кабели, нашият метод на база спътник ще продължи да бъде 4 до 8 пъти в порядък по-ефикасен", пишат китайските учени.

Източник: PAN Jianwei

Спътникът Мо Дзъ (кръстен на на китайски философ и инженер от древността) беше изстрелян миналата година и е конструиран да предава кодове между две станции в Китай (в Пекин и Урумчи) и между Китай (Пекин) и Европа (Виена). Тъй като квантовият фотон не може да бъде разделен или удвоен, "е невъзможно информацията, предавана чрез тази нова комуникационна система от ново поколение, да бъде подслушана, прихваната или разбита", предаде тогава агенция Синхуа.

Квантовото вплитане е изключително явление в света на физиката (толкова в разрез с всички логични закони на Вселената, че дори обърква самия Айнщайн), което позволява мигновен обмен на информация, независимо от разстоянието. Феноменът възниква когато две или повече частици се свържат и мигновено и едновременно въздействат една на друга, без значение на какво разстояние са.

Например, когато посоката на спина на една частица е по часовниковата стрелка, квантовото вплитане прогнозира, че посоката на другата частица ще бъде срещу часовниковата стрелка - независимо дали е на 1 см от първата или в другия край на космоса.

И макар Айнщайн да не е бил сигурен, че това странно поведение на частиците всъщност може да бъде изпълнено в реалната Вселена, квантовото вплитане се превърна в ключово за изучаването на това как може да бъде предадена информация на дълги разстояния. Разбирането на този процес вече допринесе за създаването на приложения за защита от хакери в банкерството и суперкомпютрите.