21 септември 2019
  •  Говорят медиците

Китайци създадоха метал за "течен" Терминатор

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 май 2017 в 09:3347790

Китайски учени създадоха стабилни капки течен метал, които ще се използва като основа за нов вид робот, подобен на T-1000 от филма "Терминатор", съобщава ScienceAlert.

Изследването е публикувано в списанието на Materials Horizons.

Според учените, течният метал има потенциал за приложение в областта на електрониката и "мека" роботиката - роботи със собствено захранване и с мека конструкция. Заради тяхната отлична проводимост, ниска токсичност и способността им да променят формата си, сплавите от течен метал биха намерили употреба във вдъхновени от природата самостоятелно движещи се роботи, насочени към ракови клетки, както и много други биоматериали от течен метал.

Обикновено за такива роботи се използва сплав на галий, калай и индий, но се получава тънък слой от оксид на повърхността на капчиците, което прави материала лепкав и неизползваем.

За да заобиколят този проблем, китайските специалисти разработват метод за създаване на капчици, който променя свойствата им. Учените потопяват парчетата течен метал в разтвор от натриев хидроксид в продължение на три секунди, което им придава сферична форма. След това се третират с политетрафлуороетилен (тефлон), с който се покрива външния слой на капчиците.

Изображение: Yuzhen Chen et al. / Materials Horizons

Резултатът са еластични метални перли, които не залепват към повърхността. Новите свойства позволяват на капките да се търкалят свободно под наклон от 2 градуса и отскачат при удар. В бъдеще учените планират да принудят материала да реагира на външни стимули като променя формата си.