Наногенератор получава енергия от триенето на колелата със земята

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 юни 2015 в 15:45 4771 2

Кредит UW-Madison College of Engineering

Янчао Мао с автомобилчето с наногенератор

Учени от Университета на Уисконсин-Медисън, под ръководството на професор Цудонг Ванг (Xudong Wang) и колектив от Китай са разработили наногенератор, който може да получава енергия от триенето на гумите му в земята.

Статия за изобретението е публикувана в списание Nano Energy, а за него подробно разказва сайта Science News.

Наногенераторът работи, използвайки трибоелектричния ефект, т.е. на създаването на електрически заряд чрез триене един с друг на две различни по състав и структурата тела. Той е идентичен с този, който причинява статичното електричество. Към повърхността на гумата е прикрепен електрод. При всяко завъртане на колелото, когато е в контакт със земята, от триенето между гумите и земята възниква електрически заряд, който се улавя от наногенератора.

"Триенето между колелата и земята "изяжда" около 10% от горивото на превозните средства," - коментира проф. Уанг. - "Тази енергия не отива никъде. Ако можем да използваме тази енергия, това ще ни позволи да намалим значително разхода на гориво".

С такива наногенератори може да се захранват автомобилните фарове. Представяйки изобретението сипред публиката Ванх и неговият аспирант Янчао Мао (Yanchao Мао), са инсталирали своя наногенератор на играчка кола, на която той захранва светодиодна лампичка. Когато колата се движи, тя мига.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

30.06 2015 в 18:58

vmv, ако разглеждаш гумата като идеален кръг, а пътя като равнина - действително контактът е в една точка и там скоростта е нула и няма триене.

Ама в живота няма кръгове ами има сложното по форма и еластично колело. Отделно че пътят не е точно равнина. Имаш загуби от еластичен хистерезис, загуби от това че протекторът не е цилиндричен ами издут и средните части се въртят на по-голям радиус от крайните и още и още и още. Абе загуби да искаш. И да, гумите се наелектризират от триенето и ефектът е особено неприятен като пътуваш в сухо и хладно време и слезеш от колата. Автомобилите които пренасят запалими и взривоопасни товари имат специални средства за борба с това електричество защото е малко ама големи бели може да направи.

Китаецът просто е сложил диодче на антистатика. Остава да докаже две неща: първо че така може да събере повече енергия отколкото ще спести ако просто не носи тая инсталация с колата и второ че работата на самата инсталация не увеличава триенето. Има нишан и двата отговора да са неприятни.

30.06 2015 в 17:14

Нещо не е баш така.
Известно е, че в допирната точка на гумата със земята, скоростта на точката от гумата е нула спрямо земята.
Тоест - там "работа" не се върши. От къде ... електричество?
Може би от радиална сила - деформация - да си сложат пиезокристали и ... ток ще има ... в повече от "нано...", ако изобретят да си го събират.