08 април 2020

Превърнаха спанак в детектор на експлозиви (видео)

Изследователи поставят в спаначени листа въглеродни нанотръбички

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 ноември 2016 в 10:0018590
Снимка: Christine Daniloff/MIT

Спанакът вече не е само суперхрана - като вграждат в листата му въглеродни нанотръбички, учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) превръщат растението в детектор, който може да открива експлозиви и безжично да предаде тази информация към смартфон.

Резултатите от работата се съобщават в документ, публикуван в Nature Materials.

Това е една от първите демонстрации на инженерни електронни системи в растения, подход, който учените наричат ​​"растителна нанобионика", пише MIT News.

За създаване на детектора учените използват спанак (Spinacia oleracea), отглеждан при нормални условия. В меката тъкан, съдържаща между слоевете на епидермиса на листата с безиглен инжектор се въвежда разтвор на въглеродни нанотръбички и наночастици. Тези нанотръби могат да разпознаят нитро-ароматните вещества, които са в основата на повечето от експлозивни смеси.

Когато един от тези химикали присъства в подпочвените води, се поглъща от корените на растението и стига до листата, до нанотръбичките. Разпознаването става за сметка на добавения протеин бомболитин, извлечен от отровата на американски пчели, който свързва тези съединения. Целият процес отнема около 10 минути.

За да отчетат сигнал за наличие на взривни материали, учените изпращат към листата лазер, който кара нанотръбичките да излъчват флуоресцентна светлина в най-близката до инфрачервената област на спектъра. Излъчването се фиксира с инфрачервена камера, която е свързана с прост компютър Raspberry Pi. Също така може да се регистрира с помощта на смартфон като му се махне инфрачервения филтър. Учени предлагат техния детектор да се използва за наблюдение на обществени места, често застрашени от терористични атаки.

"Това е романтична демонстрация как се преодолява бариерата на комуникацията между растение и човек", заяви Майкъл Страно (Michael Strano), ръководител на изследователския екип. Той смята, че растенията могат да бъдат използвани за детектори на замърсители и други условия на околната среда, като например суша.